OOSTENDE - De VLD gelooft niet in de gratispolitiek in het openbaar vervoer. De liberalen pleiten wel voor een verbetering van de Belgische transportinfrastructuur. ,,We moeten durven nadenken over ingrijpende infrastructuurwerken om de capaciteit te verhogen, zowel voor waterwegen, het spoor als voor het wegennet.'' Dat zei Jean-Marie Dedecker zaterdag op de studiedag van VLD-Vivant over mobiliteit. Dedecker zit het congres voor. Het enfant terrible van de VLD verwees onder meer naar ,,wegen op poten'' op de grote assen zoals Antwerpen-Brussel of de Brusselse ring. Dedecker pleitte voor streefcijfers inzake mobiliteit. Zo zou iemand bij normale omstandigheden - geen ongevallen, wegenwerken of slecht weer - tijdens de spits niet langer dan 45 minuten over 50 kilometer snelweg mogen doen. In een stedelijk gebied mag een traject tijdens de spits maximaal dubbel zo lang duren als buiten de spits. Dedecker trok ook de gratispolitiek in het openbaar vervoer in twijfel. Volgens hem kost het fileleed onze economie jaarlijks 150 miljoen euro. ,,Alle ministers van Mobiliteit - of is het van Immobiliteit? - werden geleverd door de socialistische zuil en we staan met zijn allen stil.'' VLD-voorzitter Bart Somers zat op dezelfde lijn. Hij pleitte voor een driesporenbeleid inzake mobiliteit: een andere organisatie van het openbaar vervoer, de capaciteit van de infrastructuur verhogen en het werk naar de mensen brengen. Het openbaar vervoer moet voor Somers anders en beter georganiseerd worden. Een treinrit start meestal in de wagen, maar de burger krijgt zijn wagen niet kwijt aan het station en de stationsbuurt is verloederd. Inzake infrastructuur pleitte Somers ervoor om de missing links sneller weg te werken. Telewerken De VLD wil voorts ook het werk naar de mensen brengen. Dat kan door systemen van telewerken, maar ook door het decentraliseren van overheidsdiensten zodat de ambtenaren niet dagelijks naar Brussel moeten pendelen. Voor de VLD is er nood aan één overheid als regisseur inzake mobiliteit. Vlaanderen moet het voortouw kunnen nemen in de discussie over de infrastructuur en mobiliteit. Bron

S Gedaan met het gratis verhaal van stievie wonder,Dedecker komt