Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
De materie IS niet, ze verandert voortdurend, dwz ze fluctueert of pulseert.
Materie die niet pulseert, niet fluctueert, op nanoschaal of op macroschaal, kan niet waargenomen worden (onze zintuigen zijn nu eenmaal alleen gevoelig voor pulsen, dwz energetische fluctuaties) en moeten we rekenen tot het eeuwige onveranderlijke ZIJN (van Parmenides) of tot het kennis-indifferente Ding-an-sich van Kant..
Fluctuaties of pulsen die in toenemende mate van complexiteit zelfinstandhoudend op elkaar afgestemd zijn en reageren, zou je een functie kunnen noemen of een proces van materie, hoewel dat proces op dat moment een zo hoge mate van complexiteit en zelfstandigheid bereikt heeft, dat we het 'levende materie' noemen.
|
Citaat:
Op het ogenblik dat in die keten parallelle ketens optreden die uit uitwisseling van symbolische informatie bestaan, raken we aan bewustzijn toe. Dan is het bewust en zelfs zelfbewust leven geworden.
|
ik geloof dat die symbolische informatie geen nodige voorwaarde is voor bewustzijn. Elk natuurkundig proces draagt zijn eigen bewustzijn.
Wij mensen hebben natuurlijk wel nog een soort tweede orde bewustzijn, een "intellectueel" bewustzijn, nl. de GEDACHTE ik ben zus en zo en ik ben een mens en ik sta op deze planeet die rond een ster draait enz... Dit soort bewustzijn is uiteraard wel een functie van de hersens, en sterft als wij sterven.