VLD consgres: DOORBRAAK VOOR JEAN MARIE!
Jean-Marie bewees op het VLD congres dat zijn woorden geen loze oneliners zijn: hij leverde concrete plannen af: en welke!
Door praktische overwegingen te stellen boven platte demagogie verbaasde Jean Marie De Decker vriend én vijand op het VLD congres. Zijn mobiliteitsplan is een monument.
Kort samengevat: Boven de bestaande autostrades en snelwegen komt een tweede baanvak. Dit is de basis voor een plan waarbij miljarden uitgespaard worden bij de spoor- en waterwegen.
In een eerste fase voorziet Jean-Marie het oplossen van de autostradefiles. Het spreekt vanzelf dat het verdubbelen van het aantal rijvakken vele voordelen biedt.
- trein-en busverkeer worden overbodig. Het verkoop van de vele gronden die het vlotte autoverkeer in de steden hinderen (de spoorwegen) en die strategisch gelegen zijn zullen vlot afnemers vinden in de privé-sector. Tel hierbij de verschillende busstation, bus- en tramdépots, remises en aanverwante bedrijven die de overheid kan verkopen aan gunstige doch kolossale prijzen aan bouwpromotoren zullen de staatsschuld méér dan delgen.
- Het afschaffen van verkeersboetes voor snelheidsovertreders op de bovenste baanvakken, zoals in Duitsland gebeurde op de "autobahn" maakt de bevolking allicht minder kwetsbaar voor onrechtvaardige tereurdaden vanwege de overheid. Het zal de verkoop van luxewagens met topsnelheden boven de tweehonderd kilometer per uur stimuleren!
De tweede faze is nog veelbelovender: Het Jean-Marie plan voorziet ook in de steden voor een oplossing van het fileprobleem, en zorgt voor een totale vervanging van het openbaar vervoer dat schijngratis, ja zelf enorm duur blijkt te zijn. De binnenstromende privé-voertuigen zullen niet in twee maar in meerdere verdiepingen in de stad kunnen circuleren.
De onderste baanvakken zullen voorbehouden worden voor fietsers en voetgangers. Deze zijn daarenboven droog (beschermd tegen regen en neerslag door de hogere verkeerslagen) zodat kansarmen niet eens bussen en trams nodig hebben om droog op hun werk te komen!
Door op de hogere verdiepingen ook parkeerplaatsen te voorzien kunnen hardwerkende middenstanders hun zaken, hun etalages en horeca-bedrijven op verschillende verdiepingen kunnen toegankelijk maken zonder bijkomende grondbelasting te moeten betalen!
Parkeerproblemen zijn op deze wegen met verschillende verdiepingen onbestaande: de parkeermogelijkheden binnen de steden vermeervoudigen.
Op elk van de gemiddeld vier verdiepingen is immers plaats genoeg voor een veelvoud aan auto's.
Om verkeerslichten te vermijden en derhalve de snelheid op liberaal niveau te brengen zijn verkeerswisselaars zonder verkeerslichten mogelijk boven de plaatsen waar lage gebouwen staan (sociale woningen, scholen, kleine ondernememingen en garages). Dit zal leiden tot het spectuculair opdrijven van de snelheid van het verkeer tot binnensteeds snelheden van tegen de honderdtachtig gemiddeld. Terwijl het gevaar bij scholen nihil is en de hinderlijke 30 per uur borden kunnen verdwijnen: scholen liggen op het gelijkvloers.
De impuls die dit alles levert aan de bouw zal via de multiplier ons land tot één van de welvarendste van Europa, ja van de wereld maken. Het mentaal en trafficaal immobilisme wordt meteen van de aardkloot geveegd: alvast lokaal!
Het enige gevaar is dat een ridicule oppositie vanuit groene of linkse hoek dit prachtig plan zou verstoren: de bevolking heeft derhalve geen keuze:
Stem Jean-Marie!
Laatst gewijzigd door ericferemans : 18 februari 2006 om 20:27.
|