Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hoe zou België dan wel geëvolueerd hebben als er geen WO II was gekomen? In het interbellum was de toestand van de Vlamingen immers nog altijd niet rooskleurig. De echte, volle taalemancipatie is er immers pas na WO II gekomen. Ik zou dan ook wel eens graag zien dat u uw stelling toelicht.
|
Ik denk niet dat het veel zin heeft om een als-dan-discussie te voeren, maar ik heb toch eerlijk gezegd het idee dat WOII de Vlaamse ontvoogding eerder heeft afgeremd dan bevorderd. De Vlaamse zaak werd besmet, dat werkt tot op de dag van vandaag door, het duurde tien jaar voordat er weer een fatsoenlijke Vlaamse partij ontstond en pas begin jaren zestig werden nieuwe stappen voor verbetering van de Vlaamse positie gezet. Daarnaast is de verfransing van Brussel versnelt heb ik het idee. Ook in de Overmaas, in Frans-Vlaanderen en voor de relatie met Nederland heeft WOII vooral nadelige gevolgen gehad. Ik zie dan ook geen enkele positieve ontwikkeling, aan de oorlog niet en aan de collaboratie al helemaal niet.