Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Steeds vaker wordt schoolgaande kinderen verplicht deel te nemen aan allerlei activiteiten van politiek belang. Hoewel onderwijs objectief hoort te blijven, spreken meer en meer scholen zich uit over de recente politieke activiteit - niet op een kritische manier zoals dat hoort, maar op een dogmatieke manier en tegenover lagere school kinderen die geen enkel besef hebben van de politieke actualiteit.
Ik denk hierbij aan het opvorderen van klassen voor het bezoek van onze royals;
Maar meer recenter aan een actie als HOP, waar heeldere scholen verplicht aan deelnamen om de opkomst maar wat groter te maken.
Ook vandaag nog staat op de derde bladzijde van de Zondagskrant, editie Antwerpen-stad, dat Groen! een actie deed voor hun 30km-vraag, en daarvoor lokale kleuterscholen en lagere scholen van de eerste cyclus doodgewoon opvorderde.
|
Ik zie geen probleem voor de scholen van het vrije net. Het staat hun vrij om hun educatief project in te vullen op de wijze die ze willen (binnen het kader van de wet uiteraard).
Indien de schooldirectie of de onderwijskoepel van dit vrije net meent dat dit het best gebeurt door deel te nemen aan politieke manifestaties, dan zou ik dat persoonlijk betreuren, maar ik vind wel dat het moet kunnen.
In het officiele net vind ik dat het niet kan. Dit net dient strict neutraal te blijven in haar politieke voor- of afkeuren.