Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2006, 23:51   #154
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door despeRRado Bekijk bericht
In de gemeente Overpelt (provincie Limburg) ligt er een Karel Pinxtenlaan. Veel mensen denken dat die straat genoemd is naar de politicus die nu een vetbetaalde topjob krijgt van zijn (recente) liberale vriendjes. Die straat is echter genoemd naar een familielid van de bijna ex-politicus die geestelijke en professor in de economie was. Ik citeer wikipedia:

"Prof. Karel Pinxten (1903-1956) behoorde in de jaren rond de Tweede Wereldoorlog tot de topprofessoren van België in verband met zijn economische stellingen. Hij stond de regering Paul Van Zeeland vaak bij in moeilijke economische tijden. Tevens doceerde hij als professor-kanunnik Economie aan de Katholieke Universiteit Leuven.

Hij is de grootoom van politicus en voormalig federaal minister van Landbouw en Defensie Karel Pinxten. Hij was een vast medewerker van het dagblad De Standaard.

Hij heeft later in Overpelt ook een straat naar zijn naam vernoemd gekregen."

Tot hier het citaat. Ik kan mij voorstellen dat de politicus Karel Pinxten hoon en walging opwekt bij vele mensen, maar betekent dat dan dat die straatnaam moet veranderen omdat een gelijknamige mens niet te pruimen valt ? Volgens de redenering van de BUB blijkbaar wel.

Het is bovendien bijzonder flauw van de BUB om "Robertus" en "Robert" als aparte namen te beschouwen en om het respect van de gemeente Puurs voor de straatnaamkeuze uit de jaren '20 af te doen als "schaamteloos verwarring zaaien".

Die straat in Puurs wordt trouwens vaak vermeld als "R. Verbelenstraat". Dus wat is het probleem voor de BUB ?

Zoals te verwachten is het de schuld van de anderen telkens bub door de mand valt.

Oorspronkelijk bericht door John Stufflebeam
De collaborateurszaak is intussen opgelost:
- De Robert Verbelenstraat is genoemd naar een inwoner van Puurs, die in 1918 sneuvelde bij Bikschote. In 1922 werd een straat naar hem genoemd.
- nationaal secretaris Vloemans geeft de verwarring toe, na een aangetekend schrijven van de gemeente Puurs. De verwarring is volgens hem de schuld van de gemeente Puurs.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden