Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2006, 17:51   #107
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sancho Bekijk bericht
Ik beschuldig je er niet van : ik stel dit gewoon vast... Dat is immers letterlijk wat jij voorstaat : schoonheidsproducten zouden niet meer aangeboden mogen worden, OMDAT er belangrijkere problemen zijn.
Nee. Dit is wat ik gewoon vaststel: de schoonheidsproducten primeren op geneesmiddelen voor de derde (en vierde) wereld, want het doelpubliek van die schoonheidsproducten kan betalen (=winst) en het doelpubliek van die geneesmiddelen niet (= geen winst).

Citaat:
Dus dit betekent dat jij jezelf als dictator tussen de relatie koper/verkoper zet, om rechtstreeks te interfereren met wat die bepaalde mensen wensen te kopen.
Nee helemaal niet, jij draait de beschuldigingen wel gemakkelijk om he. De dictatuur zit hem in het feit dat enkele machtshongerige geldwolven rechtstreeks interfereren met wat honderden miljoenen mensen wensen te kopen, maar niet kunnen. Wat je mij dus verwijt gebeurt momenteel op véél grotere én dodelijker schaal dankzij de 'vrije' markt.

Citaat:
De armen profiteren vaak van doorsijpeling van innovaties die eerst slechts voor de consumptieve elite zijn...
Daar heb ik toch sterk mijn twijfels over. Dat klein beetje dat 'doorsijpelt' weegt niet op tegen de massale rijkdomdie die arme massas moeten voortbrengen en afstaan.

Citaat:
Dus zelfs zonder dat ze rechtstreeks een koopimpuls geven, zouden ze van de innovaties kunnen profiteren (op langere termijn).
Degenen die morgen zullen sterven omdat ze geen geneesmiddelen krijgen hebben echt geen boodschap aan dat 'lange termijn'. Ik zie trouwens geen enkel spoor van 'lange termijn' denken in het huidige mondiale kapitalisme. Ik zie integendeel wel een historisch nooit geziene parasiteren op menselijke en natuurlijke bronnen. Ik zie wel dat farmaceutische multinationals hele volkeren om zeep helpen door patenten in te voeren op lokale traditionele medicijnen.

Citaat:
Een lacune aan de aanbied-zijde van de ecnomie hoeft niet noodzakelijk voort te komen uit een dictatoriale wil. Het kan gewoon zijn dat het niet interessant is voor bedrijven om geld te steken in de ontwikkeling van bepaalde producten (bijvoorbeeld omdat de potentiele kopers te arm zijn).
Vandaar kunnen we dan ook stellen dat het kapitalisme een inhumaan systeem is, het heeft alleen oog voor degenen met genoeg geld.

Citaat:
In dat geval moet de overheid tussenkomen, en moeten de armen politiek vertegenwoordigd worden.
En hoe dan wel? Men wil een grondwet laten goedkeuren waarin expliciet instaat dat de overheid alleen maar diensten mag aanbieden als bewezen is dat 'de markt' ze niet kan leveren. Volgens de liberale interpretaties betekent dat dus : nooit.

Citaat:
Of ga jij misschien wetenschappers verplichten om medicijnen tegen de 6 a 7 dodelijkste ziekten uit te vinden... (anders verbanning naar Siberië zeker?)...
Van overheidswege gesteunde onderzoeksinstellingen kunnen daar bijvoorbeeld voor zorgen. In Cuba werkt de geneeskunde bijzonder goed, zelfs ondanks het gebrek aan democratie en ondanks een embargo door de VS. In Latijns amerika bewijzen ze momenteel dat het wel anders kan.