Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2006, 19:32   #54
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salmon L.A. Bekijk bericht
Nu ja "rechtse krant" of "rechts krantje", maakt dat veel uit?
Denemarken is nu eenmaal - sinds enkele jaren - een rechts land geworden. Tot blijdschap van Filip Dewinter en consoorten, die daar al zijn gaan verbroederen.

En wat die madonna-affiche betreft: had die affichemaker geen recht op vrije meningsuiting? Dat zou je niet zeggen als je afgaat op de commentaren die de extreme katholieken toen in het lang en het breed hebben naar voren gebracht. Dat dat niet gepaard ging met gebruik van geweld doet weinig ter zake. Vrije meningsuiting is vrije meningsuiting.
Ik heb toen Jan van de Berghe niet zien schrijven dat hij alles in het werk zou stellen om het recht van zijn tegenstanders op vrije meningsuiting te verdedigen (zoals Voltaire weer duchtig geciteerd wordt).

Rechts verdedigt alleen de vrije meningsuiting van rechts. En dan noemen ze dat democratisch.

Mijn standpunt is en was dat de vrije meningsuiting een van de belangrijkste verworvenheden van de gelaïciseerde samenleving is en dat godsdienstgelovigen niet het recht hebben om andersdenkenden hun eigen al dan niet middeleeuwse regels op te leggen. Dat geldt voor mijn part voor elke godsdienst, dus ook voor de christelijke moraalridders.

Anderzijds stel ik met anderen vast dat rechts en extreem-rechts (zowel christelijke als moslimextremisten) de zaak van de Deense cartoons misbruiken om de "clash tussen beschavingen" aan te wakkeren en daarover in hun pollen te wrijven. Paul Belien heeft blijkbaar een belangrijke rol gespeeld in die nieuwe koude oorlog.
Intussen zijn er al honderden mensen (in de Arabische landen) slachtoffer geworden van zijn gekonkel en het daaruit voortvloeiende geweld.
NU moet ge werkelijk blind zijn om te durven stellen dat paul en de cartoonist de schuld zijn van de doden.
Dit slaat werkelijk alles. De muzelman is de BROEDERMOORDENAAR. kijk maar naar de zelfmoordenaars. ze zijn alleen bezig met de verschlende strekkingen in de godsdienst van de profeet naar elkaar toe te brengen.
fernand is offline