Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
De provincies hebben heel wat te doen! moeten vooral veel uitvoeren, niet veel meer beslisssen! Als zij verdwijnen, mja dan valt gans onze structuur ineen.
|
Maar neen. Die coördinerend taak kan gemakkelijk door een nieuwe, aan onze tijd aangepast structuur worden vervangen. De vorige Vlaamse Regering heeft daar trouwens al over nagedacht: de indeling in stads- en plattelandsgewesten (op basis van een socio-economische eenheid) zou in de plaats van de provincies komen.
|
lol, gewoon een andere naam. Ongeloofelijk stoem dus. Zij doen veel meer als wij allen durven te denken. Je weet dat maar pas als je schepen of burgemeester is. Mijn vader is schepen van Ruimtelijke ordening en moet minsten 1 keer per week praten met de gedepudeerten. En dat zal zo bij iedere schepen van ruimtelijke ordening zijn.
Thomas
|
Konklusie: geef provincies meer autonomie. Als ze toch vooral moeten uitvoeren, dan lijkt het mij logisch dat ze ook meer zelf mogen beslissen. Zelfde verhaal voor de gemeenten: als zij meer belastingen moeten heffen omdat de hogere overheden de lasten naar hen doorschuiven, dan lijkt het mij ook logisch dat ze meer autonomie krijgen. Maak volgens de principes van het fraktaalfederalisme van provincies op hun beurt een federatie van streken, van die streken een federatie van gemeenten, van die gemeenten een federatie van deelgemeenten, en van die deelgemeenten een federatie van wijken en dorpen.
|
Wat je wel kan doen is de provincieraden afschaffen. Deze zijn toch onnodig. De deputatie is vooral van belang voor de uitvoering niet voor te beslissen of het moet al ( dit voor oost-vlaanderen ) voor een afschaffing van een zwembad zijn in Puyenbroeck. Moeten daarvoor 84 raadsleden zich buigen?
Thomas