Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Erfzonde=zondeval. De mens heeft zichzelf beladen door God moedwillig ongehoorzaam te zijn (m.a.w door zich te laten verleiden door Lucifer). Toen Jezus stierf, werd deze zonde ons vergeven. Vraag aan een theoloog waarom Hij daarvoor moest sterven. Ik ben slechts een gelovige die het pad van de Heer tracht te volgen.
|
Ik heb daar echt geen theoloog voor nodig. Kan voor mezelf denken. En zelf denken zegt mij dat een god die eerst een dergelijk wreed zoenoffer verlangt alvorens de mens te kunnen vergeven niet de god van liefde is waarover christus het had maar wel de oud-testamentische jaloerse, wrede en naijverige god die mijns inzien de duivel is. De kruisiging is ook het gevolg geweest van het feit dat jezus de joden daarop dierf wijzen.
de katholieke kerk beging dezelfde fout trouwens als de joden van weleer. Een god die angst opwekt is handig voor een machtsinstituut zoals de kerk om mensen bang en onder de knoet te kunnen houden.
en dit terwijl jezus net de bevrijding van oa deze angst voor god predikte. Die angst voor god, voor onze eigen oorsprong - dat mijn waarde - is de erfzonde !!!
het heeft geen zin om blind te lopen achter degenen die beweren dat ze de waarheid in pacht hebben ( de hedendaagse farizeeen ). Het enige dat je moet doen om nu direct van de erfzonde te worden bevrijdt dat is Jezus geloven. Daar waar hij zei dat god pure liefde is en niet in staat is om eender welke zonde niet te vergeven. Als je het doet dan zal Jezus je zeggen - niet ik maar uw eigen geloof heeft u gered !