nog een c/p
CANNABIS
Wat Gerd Leers schrijft in verband met het succes én de hypocrisie van het Nederlandse cannabisbeleid (DS 20 februari) is geen nieuws voor mij.
Onder de paars-groene regering kreeg ik als kabinetsmedewerker van toenmalig minister van Volksgezondheid Magda Aelvoet de opdracht het Europese drugsbeleid te analyseren ter evaluatie. Na drie maanden had ik de meeste cijfergegevens bij elkaar en kon ik onweerlegbaar de stelling bevestigen dat Nederland met zijn coffeeshopbeleid erin geslaagd was het cannabisgebruik bij jongeren tot een Europees minimum te herleiden en het harddrugsprobleem op een efficiënte manier aan te pakken. Alleen bleef er het probleem van productie in handen van kleine en grote 'criminelen'.
In ons groene voorstel was ook dat te regelen, maar het voorstel werd alleen gesteund door de PS en Ecolo. Mijn rapport was bestemd om aan de drugsnota van de regering te worden toegevoegd, maar omdat de conclusies niet waren wat de liberale coalitiepartners ervan gehoopt hadden, belandde het in de prullenmand. Het Nederlands drugsbeleid mocht alleen negatief geëvalueerd worden, was de boodschap. Ook al was iedereen het erover eens dat de cijfers het bewezen, het was 'politiek niet haalbaar' het Nederlandse beleid voor te stellen als een succes en het Belgische dus daarop te inspireren. Liever geen beleid dan één dat de rechtse kiezers van de liberalen nog rechtser zou kunnen jagen, ook al was dat ten koste van de volksgezondheid.
Jan Matthieu
Lezersbrief uit de standaard van gisteren
|