Jongens toch.
Ik heb respect voor Bodifée de wetenschapper/filosoof, maar deze tekst is 'van den bok zijn kloten'.
Beledigingen erger dan bommen ? Gaan we de eerwraak terug in ere herstellen ? Jij beledigt mij, mijn eer is gekrenkt, dus geweld is geoorloofd.
In de middeleeuwen waren we er beter aan toe ? De verlichting verblindt de westerling voor heilige, sacrale waarden ? Wel, kijk dan eens verdomme hoe de islambeschaving er in die tijd aan toe was, en vergelijk die situatie eens met vandaag. Een aantal eeuwen terug brandde de lamp inderdaad in de Arabische wereld. Maar nu ?
En kunst en literatuur als enige criterium om een periode al dan niet als donker of verlicht te beschouwen ?
Bovendien gaat hij tegen zijn eigen, vertrouwde basisstandpunt in dat je niet verplicht mag worden te kiezen tussen religie en wetenschap. Voor wat pleit hij eigenlijk door te suggereren dat wij het nodige inzicht ontberen in de religieuze 'psyche' van de moslim en daarvoor maar beter onze seculiere denkpatronen opzij schuiven?
De vorige eeuw mag dan een gewelddadige, nihilistische periode geweest zijn, het is de tijd waarin ik geleefd heb en waarin ik nog steeds leef. Het is ook de tijd geweest waarin mensen meer kansen tot zelfontplooiing hebben gehad dan in alle eeuwen daarvoor. En dit ondanks twee wereldoorlogen.
Deze tekst is arrogant, ééndimensionaal, zet de dingen op zijn kop en komt bij mij over als een pleidooi tegen het pluralisme. Ofwel is het weer de zoveelste, verkapte 'respectoproep', waarbij weeral iemand deze hele cartoonhetze meent te moeten legitimeren. En uiteindelijk getuigt het van een nog grotere verblindheid door te stellen dat deze protesten samenvallen met de geloofsbeleving van de hele islamgemeenschap zonder de kijken naar de politieke machinaties die achter vele protesten zitten. Of hij denkt toch niet werkelijk dat islam enkel om geloof draait.
Van Bodifée ben ik beter gewend dat dit soort slappe, flauwe B*llsh*t.
Liever nietsontziende nar dan jihadvrezende zwijgplichtige.
Laatst gewijzigd door Morduk : 24 februari 2006 om 09:30.
|