Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2006, 14:00   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Om op uw vraag ivm de uitbouw van de staat te antwoorden verwijs ik naar een hierarchie van weten en regels waarbij een maximale bevoegdheid komt te liggen bij het niveau dat het dichst bij de burger staat, namelijk de gemeente.

Wanneer het zaken betreft die het locale niveau overschrijden, maar niet van landelijk belang zijn is de provincie het aangewezen niveau Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan ruimtelijke ordening, economische expansiesteun, coordinatie van veiligheid (politie-brandweer-MUG), openbare werken (provinciewegen, fietspaden, rioleringen) milieuaspecten zoals beheer van waterzuiveringsstations, verbrandingsovens ...
Een belangrijke voorwaarde is wel dat de provinciegouverneurs gekozen worden en niet langer benoemd zodat hun rol verandert van ambtenaar tot politiek leider.

Het nationale niveau houdt zich dan voornamelijk bezig met de internationale aspecten van het beleid (EU aangelegenheden, NATO-Defensie, ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel) en met de organisatie van justitie en politie.
Zij behoudt de mogelijk om in het binnenlands beleid in te grijpen wanneer er conflicten ontstaan tussen de regelgevingen van verschillende provincies en/of gemeenten.
In dat geval zal de nationale wet primeren boven het provinciaal besluit of verordening.
Ik lees wollige taal. Wat wordt bijvoorbeeld naar de provincies gedelegeerd en in welke mate kunnen ze dan die bevoegdheden uitoefenen? Wat naar de gemeenten? Hoe zal de landelijke overheid in dit alles "altijd en overal" het laatste woord hebben?

Waarom zou stedebouw op het provinciale niveau moeten komen? En bijvoorbeeld niet langer op het gewestelijke? Houden de woonwijken dan op aan de provinciegrenzen? Houdt het milieu op bij de provinciegrens? De keuze voor de provincie lijkt me hier volkomen arbitrair.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden