Los bericht bekijken
Oud 3 maart 2006, 08:22   #71
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Sorry, maar dit vind ik echt hilarisch!

Het is arrogant om te denken dat wij de temperatuur beïnvloeden, maar het is absoluut niet arrogant om de hele aarde naar onze hand te zetten en de atmosfeer met alle stoffen te bezoedelen wanneer het ons goed uitkomt ... maar denken dat het klimaat verandert doordat wij de samenstelling van de atmosfeer en de bodem gewijzigd hebben, dat is dan wel weer arrogant... Met alle respect, maar bij het lezen van dit soort dingen vraag ik me echt af hoe de mensen het in hun hoofd halen om zoiets uit te kramen, als ze dat vaak doen en met hoeveel ze zijn.
Na te lezen dat die professor het planten van bomen een ongeoorloofd ingrijpen in de natuur (of hoe formuleerde hij het ook weer?) vond, dacht ik trouwens alles al wel gezien te hebben, maar neen hoor.

Je 'vergeet' overigens een aantal 'details', er zijn wetenschappers tot in Zweden betaald en gepusht geweest door leden van de Bush-regering om de klimaatverandering voor te stellen als een akkefietje dat neit veroorzaakt werd door de mens ... Afkomen met een omgekeerde bewering is dus nogal de zaken verdraaien.
Alle respect voor u Groentje, maar in al uw naïviteit benadrukt ge het grote probleem in heel het klimaatdebat. Het hele debat is zo gepolitiseerd, dat het moeilijk is objectief te kijken naar de feiten en naar de waarnemingen. Fondsen voor wetenschappelijk onderzoek worden, afhankelijk van de donor, gegeven aan wetenschappers die hun eigen politieke voorkeur of visie beamen. Voor- en tegenstanders argumenteren op den duur niet meer met argumenten en data, maar schermen met de (veronderstelde) politieke voorkeur van de tegenstander. Allerhande drukkingsgroepen proberen de discussie naar hun hand te zetten... En manipulatie van de data wordt dan niet geschuwd. Zowel door voor- als door tegenstanders. Wetenschap hoort helemaal niet gepolitiseerd te zijn. Het hoort objectief te zijn, en de feiten voor zich te laten spreken. En dat gebeurt niet in heel het klimaatdebat. En dat is heel jammer.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden