Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Hallo allemaal,
Ik vind dit een zeer slecht initiatief. We weten nu onderhand dat tweetaligheid (in opvoeding en/of onderwijs) zeer slecht is voor een kind. Hoe kom ik tot deze conclusie?
--> Een gigantisch deel van onze samenleving wordt al tweetalig opgevoed/onderwezen. Namelijk in het Nederlands en vaak Turks, Taki Taki, Marokkaans en Papiamento. Wat zijn de resultaten hiervan in de dagelijkse omgang? Dat deze kinderen vaak een taalachterstand hebben in zowel Nederlans als in de tweede taal...
Ik snap de theorietische achterliggende redenen wel, maar ik blijf erbij dat we in Nederland ons eerst moeten richten op het beter onderwijzen van de Nederlandse taal (en wie weet winnen we het Dictee dan eens een keer). Laten we het Enmgels beperken tot de laatste twee groepen van het basisonderwijs...
Groeten
|
Er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat het wél werkt. Enkel in de leeftijd tussen 6 en 7 wordt best niet met een nieuwe taal gestart, omdat dat problemen oplevert met schrijven en lezen.
Wat die turken enzo betreft: het probleem is dat zij van thuisuit geen nederlands spreken. Ze zijn dus niet tweetalig opgevoed, ééntalig, en als ze al een beetje nederlands kennen, dan wijst dat erop dat die tweetaligheid wel goed is, want dat nederlands kennen ze enkel vanop school.