Los bericht bekijken
Oud 3 maart 2006, 11:22   #154
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit een recent onderzoek blijkt dat het aantal huwelijken tussen Vlamingen en Walen HEEL laag is (geciteerd in een Brits dagblad enige weken geleden). Me dunkt dat gemengde huwelijken trouwens geen staatkundige consequenties moeten hebben. Ik ken Grieken die met een Vlaamse zijn getrouwd. Moet Griekenland en Vlaanderen dan één land vormen volgens uw logica?

Of er nooit een Vlaamse onafhankelijkheid komt, valt natuurlijk te bezien (wat dat "meer Europees" hier komt doen, is een volkomen raadsel). Als het confederalisme wordt, dan betekent dat eigenlijk in de praktijk zoveel als onafhankelijkheid: dan zal Vlaanderen alle bevoegdheden in handen hebben (SZ, economie... allemaal zaken die nu nog federaal zijn) en zal zelfs haar eigen buitenlands beleid kunnen uitstippelen (dat is het kenmerk van confederalisme immers). Slechts op die punten waarvan men het nut inziet, zal er samenwerking zijn tussen Vlaanderen en Wallonië. Op vrijwillige basis. Ongetwijfeld bestaat de monarchie dan nog (protocolair) en is de Belgische staat een rompstaat geworden, kortom een lege huls.
dat van die huwelijken of formele en/of feitelijke samenwoningen zou ik maar met een korreltje zout nemen hoor...
die Britse krant weet waarschijnlijk het( fijne van het fijne niet...
mijn ervaring is dat het nu weliswaar veel minder is als in mijn jeugd omdat allle Vlaamse instanties contacten bemoeilijken (zie onze vroegere discussies over de sterk bemoeilijkte bepaalde verbindingen bij De Lijn...
de vroegere drukke verbinding Sint-Truiden-Luik is opgedeeld in een uitbreiding van de stadslijn te Sint-Truiden tot Ramkin Oreye, vanwaar men meestal te voet enkele honderden meter moet afleggen tot aan de stelplaats van de TEC...
maar ik neem nu regelmatig de TEC bus naar Luik waar ik kwasie onmiddellijk de Lijn bus kan naar Tongeren nemen en vandaar de Lijn bus naar Bilzen-Genk en op die nog steeds goede verbinding zijn er veel passagiers...
wat bewijst dat indien er aanbod is, er ook mensen reizen tussen twee gedeelten van de vroegere op mekaar aangewezen delen van Limburg en Luik)

enwat hoorde ik gisteren op TVLimburg: Steve Stevaert en zijn Luikse collega Gouverneur hebben akkoorden voor culturele uitwisseling afgesloet...
dat en de regelmatig uitwisselingen tussen de leerlingen van scholen in Heers, Waremme, Sint-Truiden en Crisnée, om maar die te noemen...

ja misschien minder huwelijken... maar het bezoek aan de kerkhoven van beide kanten van de Haspengouwse taalgrens, het toeven aan de monumenten van gesneuvelden aan beide kanten van die grens... waar men vaker Limburgs dialect en Waals dialect hoort...

ja beste Jan... je hebt vroeger vaker veel moeite gedaan om te bewijzen dat het niet zo is... maar een heel groot gedeelte van de bevolking speelt uw extremistische spellekes niet mee... gelukkig maar...