Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2003, 11:53   #130
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Dat is dan ook een van de redenen voor mij om mij never nooit meer in de randstad te willen vestigen: die intense drukte, die je bijna nergens anders in Europa tegenkomt, het opelkaar gepakt zitten in konijnenhokken om een stuk weiland van enkele hectaren te kunnen redden. Verschrikkelijk. Mocht ik in de Lage Landen terugkeren, dan duizend maal liever in Vlaanderen, Limburg of de noordelijke provincies....
Ik nodig je graag eens uit om te komen kijken hoeveel hectares dat Groene Hart nu werkelijk is. Het is in ieder geval meer dan jij schijnt te denken. Buitenlanders van over de hele wereld komen zich hier verbazen over het feit dat in zo'n dichtbevolkt gebied nog zoveel open ruimte is overgebleven.
Liever Zuid-Holland dus dan het, in alle opzichten, verstikkende Ruhrgebied. Ik heb trouwens even de dichtheidscijfers van het Ruhrgebied opgezocht: 5,5 miljoen inwoners op 4970 km2, of ruim 1100 inwoners per km2. Dat is maar nauwelijks minder dan in Zuid-Holland (1200 inwoners per km2). En kijk dan eens naar het verschil in landschap...!

Ik had het uiteraard ook liever iets minder dichtbevolkt gehad, maar daar kunnen we nu eenmaal weinig aan veranderen. Nederland is nu eenmaal het dichtstbevolkte land van Europa, we kunnen alleen proberen er het beste van te maken. En ik denk dat dat aardig gelukt is.

En voor wie meer ruimte zoekt, zijn er inderdaad altijd nog de noordelijke, oostelijke en zuidelijke provincies. Alhoewel, ook in Limburg dreigt de open ruimte opgeslokt te worden. Gelukkig is het in Nederland unieke Zuid-Limburgse Heuvelland, tussen Maastricht, Heerlen en de zuidelijke grens met België, in de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening aangewezen als nationaal landschap, waardoor woningbouw er beperkt wordt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden