Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2003, 12:11   #3314
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elle
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georg
Citaat:
Waarom spreek je van apoptose?
Omdat de celdood ten gevolge van o.a. MDMA via activatie van glutamaatreceptoren en subsequente opening van calcium-kanalen apaptotisch is.
met vriendelijke groeten
Waarom spreek je dan niet van necrose?
(Interesseert mij echt hoor. Ik heb in mijn hypothese (soort kandidatuursproef) over 'apoptose, oncose en necrose' de toxicologie niet belicht. 5-HT-deficiet die apoptose kan veroorzaken achtte ik niet mogelijk.)
Leuk ! Ik ga ervan uit dat je geneeskunde, biomedische of biologie doet, en dus bekend bent met de physiologie van neuronen. Als je meer uitleg nodig hebt bij termen of processen, vraag gerust.

Het is niet het deficit in 5-HT dat apoptose veroorzaakt, maar de werking van MDMA zelf, die juist tijdelijk hogere concentraties van 5-HT in de synaps stimuleert.

5-HT wordt vrijgesteld uit "facilitator neuronen", en werken in op het presynaptische axon van doorgaans een sensorisch neuron. Binding van 5-HT op de HT-receptoren zorgt voor activatie van adenylate cyclase, en leidt via een signaalcascade tot een blokkering van de K+-kanalen die voor repolarisatie zorgen. De verlengde depolarisatie van het sensorisch axon zorgt voor een instroom van Ca+2, en zo voor een verhoogde uitscheiding van glutamaat. Dit glutamaat gaat op zijn beurt binden op verschillende glutamaatreceptoren op het postsynaptische dendriet.

Kleine hoeveelheden glutamaat leiden tot activatie van niet-NMDA glutamaatreceptoren, die zorgen voor een instroom van Na+ ( en dus depolarizatie van het neuron). Bij grote hoeveelheden glutamaat wordt echter ook de NMDA-glutamaatreceptor geactiveerd, en deze is een instroomkanaal voor zowel Na+ als Ca+2 (en dus een verlengde depolarizatie van het neuron).

Centraal staat hier dus het calcium-ion. Zoals ik al eerder schreef, hangt de reactie van een cel op Ca+2 af van de concentratie. Hoge concentraties Ca2+ induceren een aantal processen die de apoptotische cascade in de cel op gang brengen. Ik denk hierbij aan dissociatie van actinefilamenten met blebbing tot gevolg, activatie van hydrolasen, blokkeren van het topo-isomerase zodat DNA nog wel ontwindt maar niet meer "dichtritst", en dus kan worden afgebroken door Ca2+/Mg2+-geactiveerde endonucleasen, ... Bovendien induceert Ca2+ ook de permeabiliteitstransitie van het mitochondriale membraan (dat membraan begint te lekken), wat dan weer een aantal andere apoptose-cascaden in gang zet via o.a. het lekken van cyt-c in het cytosol.

Nu weet je ook dat de grens tussen necrose en apoptose miniem is, hoewel de twee processen fundamenteel anders verlopen. Vele stimuli die apoptose veroorzaken, veroorzaken in nog hogere concentraties necrose. Bij Ca2+ loopt dit dan vooral via verstoring van het energetisch metabolisme. De hoeveelheid MDMA die iemand neemt, leidt echter niet tot zulke hoge concentraties Ca2+. Dat zou immers onmiddellijk lethaal zijn omdat dan grote delen van de hersenen op korte tijd volledig zouden afsterven. Gebruik van MDMA leidt dus voornamelijk tot apoptose via de Ca2+ influx zowel in het presynaptische axon als in de postsynaptische dendriet.

Bovendien blijkt de schade aan neuronen die experimenteel gemeten wordt, voornamelijk apoptotisch te zijn. Ook autopsieën op drugs-slachtoffers tonen niet de klassieke ontstekingsreactie van necrose, maar het "verdwijnen" van cellen zonder spoor, typisch kenmerk van apoptose.

met vriendelijke groeten