Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Yeuy, volgens Max heb ik gelijk. 
|
Neen, u heeft geen gelijk. Ik heb het nog even opgezocht. Niet Van Severen stond het herstel van de Bourgondische Nederlanden voor, maar wel een zekere Boseret die op de zesde landdag (in 1938 ) ook een toespraak mocht houden.
Kort daarvoor had Van Severen een toespraak gehouden over de na te streven eenheid van de Nederlanden. Daarin werd er niets gezegd over de Bourgondische Nederlanden, maar alleen over een soort voorafspiegeling van de latere Benelux (maar dan in een sterker geheel). Ik citeer Van Severen toen hij het had over Nederland, België en Luxemburg:
Citaat:
Dit is te klein om verdeeld te blijven. Onaantastbaar sterk in zijn eenheid en gebondenheid, rijk en volwaardig zich ontwikkelend en ontplooiend in zijn ongeëvenaarde, prachtige verscheidenheid, zal daar staan en leven het heerlijke DIETSCHE RIJK DER NEDERLANDEN, INGEDEELD IN ZIJN VEERTIEN PROVINCIËN: Vlaanderen, Brabant, Holland, Gelderland, Overijssel, Groningen, Utrecht, Zeeland, Limburg, Friesland, Henegouwen, Luik, Namen en Luxemburg.
|
Geen woord over Artezië. Geen woord over Picardië. Geen woord over Vermandois. Geen woord over Eu.
Op de zesde landdag meent Van Severen ook dat niet alleen België, Nederland en Luxemburg (en eventueel Frans-Vlaanderen) tot dit Dietse Rijk moeten behoren, maar ook de verschillende koloniën.