Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie
tja, heb ik anders nog nooit gezien in een communistische tekst ofzo. Wel dat Trotsky oproept om een burgeroorlog, revolutie te ontketenen op het moment dat de SU dreigt onder de voet gelopen te worden door de fascisten. Dat is trouwens nogal schrijnend aan Trotsky.
|
Zie je wel, daar heb je het al...
Tot na Trotsky's dood waren Stalin en Hitler goede vriendjes. En je mag dus bijgevolg wel Trotsky eens citeren in die als je dat beweert...
Ik hoef niet lang te zoeken om een tegencitaat te geven. Met een beetje tijd geef ik je er nog tien:
Citaat:
Stalin crushed by the imperialists — that would mean the counterrevolution triumphant. That is the precise sense of our defense of the USSR.
("The USSR and its Defense" - Trotsky - 1937)
|
Er bestaat zo'n algemeen bekend liedje rond de zaak;
Citaat:
Leon Trotsky is a Nazi,
oh, I knew it for a fact.
First I read it, then I said it,
till the Stalin-Hitler pact.
Oh, my darling! Oh, my darling,
oh, my darling, Party Line,
never break thee nor foresake thee,
oh my darling, Party Line.
In a palace, in the Kremlin,
in the fall of thirty-nine,
sat a Russian and a Prussian
working out the Party Line.
In Siberia, in Siberia,
excavating for a mine,
was an old Bolshevik
who forgot the Party Line.
And should old Bolshies be forgotten,
and never brought to mind,
you’ll find them in Siberia,
with a ball and chain behind.
A ball and chain behind, my dear,
a ball and chain behind…
Joe Stalin shot the bloody lot
for the sake of the Party Line.
|
Citaat:
Dat is een nogal vreemde vervorming van de discussie of dat de boerenstand een onafhankelijke rol kan spelen in een burgerlijk-democratische revolutie.
|
Nochthans klopt het wel dat de trotskisten niet vertrouwden op de boeren om de revolutie zelf door te voeren. De revolutie kan enkel gevoerd worden door de arbeidersklasse omdat vanaf een bepaald moment de boerenklasse een reactionaire historische rol krijgt. Dat was de visie van Trotsky, maar ook die van Lenin... Het was daarentegen niet de visie van Stalin.
Citaat:
Maar rommeluitspraken en idiote oneliners, dat komt van beide kanten hoor, wat ik allemaal al te horen heb gekregen over hoe het er aan toe zou gaan bij de pvda en wat de pvda zou denken over bepaalde dingen, 
Dat zijn trouwens kortetermijnoplossingkes, want als je er niet in slaagt iemand correct te weerleggen, dan maak je jezelf op termijn niet echt geloofwaardig.
|
Probleem is dat die nietszeggende uitspraken altijd uit één richting komen. Als wij daarentegen kritiek uiten over de visie van stalinisten, dan zegt men dat ze ingegeven is door de CIA...