Een koude rilling door VB hoofdkwartier naar aanleiding van laatste peiling?
Een 2 % winst in volle Deense cartoonkrisis moet toch als te mager aangevoeld worden, zelfs als de inbreng van Vlott in het kartel als 0 % wordt gezien. Men zou kunnen verwachten dat een aanzienlijk aantal nieuwe kiezers zich in een eerste emotionele reactie naar het VB zouden gericht hebben. Zoals dacht ik Deense peilingen daar uitwezen. En hoeveel mensen hebben in dit forum op dat thema gereageerd?
Natuurlijk, als de mensen dieper over de publicatie van die cartoons nagedacht hebben is er een verklaring. Want je gaat dan automatisch het zo vergruisde VB vonnis terug bekijken. Met het daarvoor gebruikte vrije-meningsuiting argument.
Tenslotte,
- grote landen hebben zich tegen publicatie uitgesproken, waaronder grote Irak-bondgenoten als de VS en de UK,
- internationaal wordt de vrije meningsuiting niet gezien als een recht op beledigen en
- het verbod op blasfemie wordt niet beschouwd als een beperking van de vrije meningsuiting omdat er genoeg andere manieren zijn om kritiek uit te oefenen op een religie.
Als je dan die relatief onschuldige cartoons gaat vergelijken met de publicaties waarvoor het VB veroordeeld is, dan denk ik dat ernstige mensen het moeilijk kunnen hebben met de weg van het VB.
Maar die opiniepeilingen zijn natuurlijk heel onbetrouwbaar. Ik vraag me af of een opiniepeiler wel dezelfde emotionele reactie kan verkrijgen van een persoon die hij ondervraagd, dan de reactie die men soms wel op het stemformulier terugvindt.
En tenslotte stemt men soms heel emotioneel. Zou een groot vijfde van de Vlamingen anders bij de vorige Vlaams verkiezingen zijn inkomen hebben geriskeerd bij een partij waarvan men niet eens de economische politiek kent?
En de campagne is nog niet echt gestart. Het cartoon-thema zal nu wel op een emotionele manier naar voor gebracht worden door zij die daar denken voordeel bij te hebben.
|