Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2006, 14:42   #16
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
okee, dan moet ik m'n vraag anders stellen : hebben nationalisten een maatschappijvisie ?

ik kan me vergissen maar nationalisme in vlaanderen is volgens mij niet meer dan separatisme in de hoop er financieel wat beter van te worden en in de hoop op een rechtser beleid nadien ( of laten nationalisten zich wat dat laatste betreft al te makkelijk voor de liberale kar spannen ? )
jazeker!
Een nationalist kan zich niet veroorloven om aan te schurken bij de bourgeois-bovenlaag en een liberale "bevrijdings" ideologie uit te roepen, of anderzijds om marxistische theoriën rond te bazuinen en zo een dictatuur van het proletariaat te willen vestigen. Wat een nationalist moet doen is opkomen voor het gehele volk; er zijn een aantal economische plannen die dit kunnen verwezenlijken: bijvoorbeeld het welvaartsstatenplan na WOII met een zeer uitgebreide soc. zekerheid was een goeie zet. Spijtig dat dit helemaal aan het verdwijnen is. Ook heb je solidaristische systemen, en oa Daens met de christelijke arbeidersbeweging, etc etc.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden