Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2006, 10:01   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Het valt me op dat Nederlanders ook wel wat zien zitten in een verband van de Lage Landen. Maar louter dan een sterk samenwerkingsverband, hoor ik meer stemmen om Vlaanderen onafhankelijk te maken en dan naar Dietsland te streven. Het gedacht alleen!

Ik ben hierover gaan nadenken. Waarom wil Nederland wel met de Vlamingen leven en niet met de Walen? Kunnen Nederlanders niet leven met een lichtjes verschillende cultuur? Toch wel, want ze leven al samen met de Friezen en dat gaat behoorlijk goed. De Nederlanders zijn wel een dominerende cultuur in het Koninkrijk der Nederlanden.
U zit op een totaal verkeerd spoor: dit gaat niet om "samenleven", maar wel over "samen besturen". Juist op dat vlak gaapt er zo stilaan een wereld van verschil tussen Wallonië en Vlaanderen waarbij die laatste zich meer en meer naar Nederland richt. Niet toevallig ook dat men in Vlaanderen de laatste jaren steeds meer de Nederlandse politiek is gaan volgen. Politici zoeken elkaar op. Ambtenaren van de Vlaamse en Nederlandse administratie komen bijeen. Er wordt gekeken wat Nederland doet aan dit of dat probleem. De bestuurlijke cultuur in Vlaanderen en Nederland groeit naar elkaar, terwijl die van Wallonië er juist weg van groeit.

Daarom wordt "samen besturen" zo verschrikkelijk moeilijk met Wallonië...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden