Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2006, 10:49   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Eén van de laatste titels die ik heb gelezen, is het boek "Vrijheid van meningsuiting, racisme en revisionisme" en staat ook op mijn site. Het handelt over tolerantie. Hierna volgen een paar prangende vragen, waarop ik een eerlijk antwoord verwacht.

Laat ons even de bekende klaagcultuur van extreemrechts opzij zetten en constructief aan onze maatschappij werken. We schieten niks op als we mekaar virtueel de hersenen blijven inslaan.

Hier komen de vragen
- Hoe moeten de democraten omgaan met niet-democraten?
- Als de democratie verdraagzaamheid voorschrijft tegenover iedereen, moeten wij dan ook verdraagzaam zijn ten opzichte van de niet-verdraagzamen?
- Als in een democratie alle mensen gelijk zijn, geldt dat dan ook voor hen die de gelijkheid willen opheffen?
- En hoe zit het met de vrijheid van meningsuiting? Is het immers niet zo dat in een democratie alle overtuigingen gelijk zijn?
- Betekent dit dan ook dat racisten en revisionisten hun mening zonder problemen moeten kunnen uiten?

Een hele bak vol, en ik ben benieuwd naar de reacties.

Ps: over revisionisme hebben we het al uitvoerig gehad, maar toch, misschien zijn er al een paar die wat beter hebben nagedacht. Wie gisteravond de uitzending in Terzake (Canvas-TV) heeft gezien over de nazi's, zal ook wel even geschrokken zijn.
Tot welke categorie meent U te behoren?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden