Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2006, 15:13   #26
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

assalaam alaikum,

lieve lincoln. je legt me woorden in de mond waar ik niet achter sta. waar heb ik beweerd dat de buddha een schepnde god (of zelfs gelijk welke god) is? waar heb ik dat gezegd? als je niet weet hoe ik over een bepaald onderwerp denk, probeer het dan ook niet te formuleren. dat riekt volgens mij net iets te veel naar de "wij zeggen wat u denkt" campagne van een bepaalde fascistische partij een paar jaar geleden. dus even duidelijk maken, jij zegt neit wat ik denk, maar wat jij denkt dat ik denk. en je geeft er een bewijs mee dat je eigenlijk niet weet waar ik het juist over heb. niet omdat je er niet intelligent genoeg voor bent,ik heb het tegendeel al mogen merken, maar omdat jouw geloof dat ik zus en zo denk sterker is dan je wil om mijn ideeën eerlijk te onderzoeken.

ik heb nooit beweerd dat de profeet shakyamuni buddha of de universele de scheppende god is. ik heb trouwens ook niet beweerd dat dit niet zo is. iedereen die iets over het buddhisme weet, weet dat beide stellingen pure kwatsch zijn. het concept van een gepersonificeerde scheppende god komt in het buddhisme niet voor net zoals de subjonctif niet in het nederlands voorkomt. je kunt een franse zin die de subjonctif gebruikt wel in het nederlands vertalen, maar het werkwoord krijgt na die vertaling een andere tijd.

ik heb ook nooit beweerd dat de universele buddha-natuur waar het buddhisme over spreekt die scheppende god is. hoewel die universele buddha-natuur heel dicht ligt bij wat de vroege christenen het "christos-principe" noemden (de middeleeuwse mystici noemden dit dan weer "éénheid met god". wie die buddha-natuur in zichzelf helemaal tot ontwikkeling heeft gebracht, staat heel nauw in contact met dat wat sommige tradities "god" noemen. deze staat wordt ook wel eens nirvana genoemd. het is trouwens interessant om op te merken dat het buddhisme in indonesië officieel erkend is als monotheistische godsdienst. een commisie an buddhistische en islamitische geleerden zijn er namelijk op uitgekomen dat het concept nirvana heel dicht in de buurt komt van het concept god.

denken dat de buddha god is (of als god wordt aanbeden) is een dwaling die heel vaak bij muslims voorkomt. doordat deze overtuiging zo vastgeroest zit, kijken ze ook niet dieper. ze zijn zeker dat de buddhisten afgodendienaren zijn en daarmee is de kous af. wittgenstein roept ons echter op om niet na te denken maar te kijken. de wereld zoals die is, ligt voor ons. we moeten alleen maar kijken.

je kunt niet zomaar een concept uit de ene religie nemen en in een andere religie proberen in te planten. dat lijkt volgens mij op het gebruiken van een paar russische woorden in het nederlands. die woorden krijgen alleen maar betekenis als we in een russische zin voorkomen en worden in het nederlands betekenisloos.

ik wil er ook op wijzen dat ik niet geloof in het goede of in het kwade. goed en kwaad wijn manieren waarop wij naar de wereld kijken. de vlaamse dichter herman deconinck schreef ooit "de dingen gebeuren / zonder woorden zouden ze ook gebeuren / maar dan zonder woorden." als we dieper naar de werkelijkheid kijken, dan zien we dat wat wij "goed" noemen vaak (ook) slechte gevolgen en slechte oorzaken heeft, net zoals er oorzaken van het zogenaamde kwade bestaan die eigenlijk goed zijn.

iemand vroeg zich ooit het volgende af. als mara (de universele verleider in het buddhisme, de kracht die mensen doet dwalen en hen van religieuze vooruitgang afhoudt) een man in verwarring brengt en hem dingen laat doen waardoor deze verdoemd is. en als een andere man later die verdoemenis onderzoekt en daardoor verlicht wordt (verlichting is de buddhistische term voor de hoogste vorm van religieus bewustzijn). is mara dan niet ook een buddha die de verlichting van die tweede man veroorzaakte? of om het christelijker uit te drukken, speelde judas iskariot niet een ongelofelijk belangrijke rol in de verijzenis van de profeet jezus (vzmh)?

ik hoop dat je hiermee doorhebt dat ik niet denk dat buddha god is, dat ik het zelfs absurd vind om zoiets te denken. incha'allah kun je ooit inzien dat het buddhisme en de islam twee gezichten van dezelfde universele religie zijn. incha'allah.

slm

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden