Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2006, 15:44   #65
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum,

graag gaf ik mijn mening over volgende uitspraken:

>> Of alle mensen die, of gelijk welke andere religie, dan volledig moeten
>> leren kennen durf ik in vraag te stellen.

dat is een onmogelijke eis. er valt zo veel te weten dat niemand in deze opdracht zou kunnen slagen. ik vind zelf twee andere antwoorden op de vaststelling dat veel islamofobie (en andere anti-religieuze of anti-nietreligieuze stromingen) ontstaat uit onwetendheid. als we al eerst de nederigheid vinden om voor onszelf deze onwetendheid toe te geven en ten tweede blijven eerlijk op zoek gaan naar dat wat ons aan kennis ontbreekt, kunnen we stapje voor stapje de onwetendheid en de angst en woede die uit die onwetendheid ontstaan terugdringen.

>> Naar mijn gevoelen is kennis opdoen over religie in wezen nutteloos, tenzij
>> men er toe genoodzaakt wordt om bepaalde fenomenen van het
>> menselijke handelen te begrijpen, en dan kan die kennis zich beperken tot
>> enkele deelaspecten.

volgens mij is dat hetzelfde als beweren dat je geen frans moet kennen aangezien iedere franse zin min of meer in het nederlands kan worden vertaald.

>> "Islamofobie" ontstaat niet door een gebrekkige kennis, maar wel door de
>> observeringen van het gestoorde gedrag van de mensen die gebukt gaan
>> onder de mohammedaanse leer.

wie de islam ziet als "de mensen die gebukt gaan onder de mohameddaanse leer" heeft volgens mij een beperkt en eenzijdig beeld van de islam. dat is volgens mij een vorm van onwetendheid.

>> Eigenlijk zijt ge zonder het te weten een Darwinist.

ik verdedig darwin al sinds ik als puber de origin of species las. ik heb ook hier op dit forum al een heel aantal keer openlijk de leer van darwin uitgelegd (want meer verdediging heeft die leer eigenlijk niet nodig) volgens mij zijn de meeste anti-darwinisten vooral bang van hem. ze hebben eigenlijk geen steekhoudende argumente.
maar leg me eens uit wat je bedoelt met "zonder het te weten".

>> Ge wordt juist gehinderd door de dogma’s van uw religie.

en welke dogma's bedoel jij? welke zijn de dogma's dan wel van mijn religie?

>> Ge sluit u af voor de hoogste waarheid die wij als mens kunnen
>> bevatten.en probeert nieuwe inzichten in uw eigen religie in te passen.

en waar doe ik dat? volgens mij ben jij in hetzelfde bedje ziek als lincoln. je denkt dat ik op deze of gene manier denk en je kijkt niet meer naar wat er voor je ligt. je vooroordelen over mij kleuren je mening zo hard bij dat je niet eens meer ziet wat ik echt zeg. nogmaals met wittgenstein: denk niet na maar kijk! ga na wat ik zeg en antwoord daar dan op, maar probeer niet zelf te verzinnen hoe ik zogenaamd denk.

>> Voor elke nieuwe ontdekking trachten jullie een verklaring te vinden die bij >>het boek past.

als je gelezen zou hebben hoe ik over de dingen denk, zou je merken dat het absurd is wat je nu beweert. wetenschappelijke ontdekkingen gaan over iets heel anders dan religieuze waarheden. ik heb de laatste dagen al een paar keer wittgenstein geciteerd waar hij uitlegt dat wetenschappelijke onderzoekingen geen enkele religieuze waarheid kunnen bevestigen of ontkrachten. zo lang je denkt dat wetenschappelijke ontdekkingen moeten ingepast worden in een religieus verhaal, of dat het verhaal moet aangepast worden aan de ontdekkingen, heb je het fundamentele (grammatikale) onderscheid tussen religie en wetenschap niet door. net dat onderscheid tussen al die verschillende taalspelen vind ik de basis van een (filosofisch) onderzoek van religie en levensbeschouwing.

>> Jullie zijn precies al gelukkig als een profeet ook zinnige dingen gezegd
>> heeft.

een profeet is een mens die vele stappen vooruit staat op zijn religieuze pad. het is dan natuurlijk een zegen als deze een deel van zijn inzichten deelt met de rest van de mensheid. het is echter niet omdat hij religieus verder gevorderd is dan de meeste andere mensen, dat hij dat ook op andere vlaken is. een propositioneel verhaal van een profeet (proposities over hoe de wereld in mekaar zit op een feitelijk niveau) is dus even feilbaar als een propositioneel verhaal van om het even welke andere mens.

ik hoop een en ander wat duidelijker te hebben geformuleerd dan in het verleden. incha'allah ben ik met wat ik zeg niet te ver van de waarheid afgedwaald.

assalaam alaikum

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden