Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2006, 22:27   #86
waarnemer
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist diezelfde woorden (alleen "Belang" vervangen door "Blok") zei men al in 1991. Ik hoor het een politiek analyst nog op Radio1 zeggen. Ik herinner het me nog heel goed: ik was op bijscholing en tijdens de pauze stond de radio aan. Een of andere politiek analyst (of socioloog? Ik herinner het me niet meer) gaf z'n commentaar en zei toen die woorden die me tot op vandaag de dag altijd zijn bijgebleven: "Ja, het is wel duidelijk dat het Blok aan z'n sociologisch plafond zit".

De daarop volgende verkiezing werd al onmiddellijk duidelijk wat er van die uitspraak waar was.

Natuurlijk zal het Vlaams Belang niet eeuwig kunnen stijgen (ik zie immers niet onmiddellijk Groen!-kiezers naar het VB overstappen). Dat spreekt voor zich, maar dat is een uitspraak net als "het regent veel in België".
Ja, maar is het probleem ook niet dat men vanuit het VB net doet of men de meerderheid heeft? Het is niet democratisch dat..., met gaat tegen de bevoling in als..., de kiezer wordt bedrogen... enz.

Er moeten nog altijd 3 maal meer mensen zijn die er niet op stemmen dan die er wel op stemmen. Diegenen die het gemakkelijkst te overtuigen waren stemmen er nu al op.

En er niet op stemmen heeft hier een andere betekenis als niet op een andere partij stemmen, gezien de polarisatie tussen het VB en de andere partijen. En omdat diegenen die er op zijn beginnen stemmen er ook in grote getallen op blijven stemmen, zodat je eigenlijk van een andere groep in de de samenleving kan gaan spreken.
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden