Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
in mijn gemeente moet je ook zakken kopen die tamelijk duur zijn.
Toch ben ik voorstander van dit systeem. Vroeger moest ik jaarlijks 25 euro betalen en kon ik mijn container onbeperkt vullen.
Daar ik een consuminderaar ben kreeg ik de kleinst mogelijke grijze container die ik kon huren echter nooit vol.
Nu vul ik ongeveer vier restafvalzakken per jaar. ik steek er consequent haast niks anders in dat plastiek dat je enorm kan samenpersen. En dat kost mij dus ongeveer 12 euro / 10 X 4 euro = 4.2 euro per jaar. Een winst van 21.8 euro op jaarbasis voor mij dus.
Wie decadent veel afval produceert mag daar voor mijn part gerust de rekening voor betalen en ik voel me zeker te goed om via een vastgesteld jaarlijks bedrag als arme consuminderaar een beetje mee op te draaien voor mensen die niet milieubewust willen omgaan met afval.
hoe meer je vervuilt hoe meer je betaald vind ik dus een goei principe.
|
klein rekenfoutje kobaf (25 min 4,2 is 20,8) maar doet er niet toe. Eén vuilzak bij jullie kost dus 1,05 euro als ik het goed heb. Dat de vervuiler betaalt, daar heb ik geen last mee alhoewel ik het eigenlijk niet volledig correct vind vermits ik meestal zelf niet kan kiezen of ik de verpakking wens of niet. Alles wat men koopt (of bijna dan toch) is verpakt en die verpakking is men verplicht om er bij te nemen. Als men bijvoorbeeld zes appelen koopt zit dat in een karton met plastiek er over en vlees wordt ook verpakt. Frisdranken, melk zijn vaak verpakt in niet terugbrengbare verpakking. Als men een toestel koopt zit het vol met piepschuim.
De bewering "de vervuiler betaald" gaat dus niet volledig op vind ik. Eigenlijk zouden de grootwarenhuizen verplicht het afval moeten terugnemen. Wedden dat er plots veel alternatieve verpakkingen zouden op de markt komen.