<<< Een koepel van 27 Deense moslimorganisaties wil Denemarken voor een internationaal mensenrechtenhof dagen. >>>
Dat is hun goed recht. Of het iets zal uithalen, of het 'contra-productief' is, of ze niet beter zichzelf voor de rechter slepen, ... doet hier allemaal niet terzake.
<<< Ze verwijten de overheid dat het geen klacht heeft ingediend tegen de krant Jyllands Posten, die spotprenten van de profeet Mohammed publiceerde. >>>
Een kanjer van een taalfout (de overheid is zeker geen 'het' !!!) in 'De Standaard' ???
Is het de taak van de overheid klacht in te dienen tegen een krant die spotprenten publiceert en zo misschien mensen kwetst ?? Ik weet niet wat de Deense wetten daarover zo allemaal bepalen, dus vraag ik hier aan eventuele 'kenners' of ze mij daarbij willen/kunnen helpen ??
<<< De groepen willen dat de rechter een evenwicht aanbrengt tussen vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid. >>>
Is dat de taak van een rechter ?? Ik dacht het niet, maar ook hier kan ik mij natuurlijk vergissen.
<<< Welk gerechtshof de groepen precies in gedachten hebben, is niet bekend. >>>
Tja, het zal natuurlijk niet gemakkelijk worden een 'internationaal mensenrechtenhof' te vinden dat hun actie genegen zal zijn. Hoogstwaarschijnlijk zijn die groepen er dus aan voor de moeite, en kunnen ze zich misschien maar beter met iets anders bezighouden (het bekampen van massahysterie in al zijn vormen is slechts één suggestie).
<<< Woensdag maakte de Deense procureur-generaal bekend dat er geen aanklacht komt tegen Jyllands Posten. >>>
Ik had ook niet anders verwacht, eigenlijk.
|