Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Toch eigenlijk wel vreemd. De katholieke Kerk heeft altijd een zekere traditie gehad van pluralisme. Bijvoorbeel: sommige broederorden geloven niet dat Maria zonder zonder zou zijn, voor anderen was Maria wel vrij van zonden. Eeuwen lang hebben die theorieën naast elkaar bestaan. Maar vanaf Trente is een evolutie ingezet ven meer centralisme.
De Traditie wordt als bron van waarheid aanzien, maar toch gaan ze tegen de katholieke traditie in door hun centralisering.
|
De katholieke leer heeft helemaal niet geoordeeld over dat bepaald punt van de mariale leer. Nog steeds kan men daarin thomist zijn en de volledige zondeloosheid van Maria beklemtonen; of men kan instemmen met de opvatting dat Maria een heel deugdzaam leven zonder enige grote zonde heeft geleid en pas na haar ja-woord en volledige overgave aan God vrij van zonden is geworden. Nooit heeft de katholieke Kerk daarin tussengekomen, omdat het een element is uit de theologie, niet uit de dogmatiek. Nog steeds wordt het laatste punt onderwezen aan de leerstoelen van de minderbroeders. Met Trente is daar helemaal geen verandering in gekomen.