Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Er zijn een aantal streken waar veel tweetaligen wonen, vooral de streek rond Menen, Ploegsteert (Frank Vandenbroeke!) in West-Vlaanderen en Henegouwen maar ook bijvoorbeeld Ronse en Floeberg (of hoe noemt die gemeente in het Nederlands) in Oost-Vlaanderen.
|
Zijn dat niet eerder Vlamingen die net over de grens zijn gaan wonen (in Vloesberg, Edingen, ...) of oude franskiljons (in Ronse) en voor de rest gewoon mensen die eentalig zijn maar ook de andere taal beheersen? In Komen-Waasten zijn er wel heel wat mensen die Nederlands spreken, omdat het gebied nu eenmaal veel meer banden heeft met het omliggende Vlaanderen dan met het verre Wallonië. In de bedrijven zou zelfs meer Nederlands dan Frans gesproken worden. Maar of de mensen zelf ook echt tweetalig zijn, waag ik te betwijfelen. Volgens mij zijn het toch eerder Franstaligen die ook Nederlands kunnen spreken.
Citaat:
Wat Brussel betreft: blijkbaar beschouwen ze zich zelf als Franstaligen anders zouden ze toch op Vlaamse partijen stemmen? Er is geen speciale reden om voor een Franstalige partij te stemmen in Brussel (zoals die er aan de andere kant wel is, de Franstaligen hebben geen sterke anti-migrantenpartij zoals het VB)
|
Is dat de enige reden om op een anderstalige partij te stemmen? Dat lijkt me iets te kort door de bocht. Veel autochtone Brusselaars zijn blijkbaar door het Franstalige onderwijs automatisch aan de Franstalige kant terecht gekomen, terwijl ze eigenlijk taalkundig gezien Nederlandstalig zijn. Uit het onderzoek van de VUB bleek enkele jaren geleden dat behalve 10% eentalig Nederlandstaligen, Brussel nog 10% tweetaligen NL-F en 10% tweetaligen NL-allochtone taal of F-allochtone taal telt, naast 50% eentalig Franstaligen en 20% anderstaligen. Ik denk dat we deze 'halfverfranste' autochtone Brusselaars vooral in de 10% tweetaligen moeten zoeken. Er zullen maar weinig Franstaligen zichzelf tweetalig noemen, eerder sterk geïntegreerde Vlamingen zullen dat zeggen. Aangezien er ook nog een paar procent allochtone Nederlandstaligen in Brussel zijn, behorend tot de categorie tweetalig NL-allochtone taal, ligt het taalkundige percentage Nederlandstaligen zo rond de 20% of iets daarboven. Daarnaast zijn er dan zo'n 55-60% Franstaligen en 20% anderstaligen.