ETA Houdt ermee op
Dat euh... heuglijke nieuws vernam ik zonet op Radio 1.
Ik heb er toch een wrang gevoel bij. Dat er een einde komt aan nutteloos bloedvergieten is altijd een goede zaak, maar ik hoop dat dit niet zal leiden tot een gedwongen volledige ontmanteling van de Baskische nationalistische beweging. Als ik me herinner hoe heel kort geleden nog een Spaanse staatsnationalistische generaal doodleuk verklaarde dat het leger Catalonië moest bezetten als het durfde raken aan de Heilige Eenheid, vraag ik me af of dit wel een goede zet is. Als elk gewapende verzet gebroken is, houdt niets de spaanse staatsnationalisten immers nog tegen die generaal zijn ideeën in de praktijk te brengen. Spanje is lang geen modelstaat.
Aan de andere kant heeft de centrale regering nu uiteraard een pak argumenten minder om de roep om zelfbeschikking te negeren. Het zal moeilijk zijn om iedere baskische soevereinist nu nog in het vakje van de terroristen te duwen, dus dat kan op zich natuurlijk een versterking van de afscheidingsbeweging betekenen.
Maar ik vrees dat dit de spaanse staatsnationalisten niet zal tegenhouden om hun unitaristische dictatuur verder te zetten.
Opvallend aan de berichtgeving was wel de manier waarop ETA werd voorgesteld. Blijkbaar was ETA altijd de grote misdadiger terwijl de regering de brave beschermer van de burger is. De vraag waarom er überhaupt een ETA bestaat/bestond is niet zo belangrijk.