Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Zoals Filosoof hierboven al zei, ging het niet om moord, maar om "slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg, zonder opzet te doden". Niettemin ben ik het er mee eens dat een "berisping" een al te milde straf is. Per slot van rekening hebben zijn daden aan een ander mens het leven gekost, of dat nu opzettelijk was of niet. Blijkbaar dacht de rechter in beroep er ook zo over, aangezien hij de straf achteraf aanzienlijk verzwaard heeft. Iemand slaan tot hij er een handicap aan overhoudt om hem vervolgens het land uit te zetten, lijkt me qua strafmaat wat overdreven, vind je ook niet?
|
Ja, uiteraard, maar ik ben geneigd dat te zien als een menselijke woedereactie op het feit dat er zulke lage straffen worden uitgedeeld (in Nederland ook trouwens). Door zo laag te straffen, lok je juist zulke extreme reacties uit en zorg je ervoor dat mensen zich extremistisch gaan opstellen. Een van de doelstellingen van straffen is genoegdoening voor de slachtoffers en de samenleving (wraak), en aan die doelstelling wordt tegenwoordig vaak niet meer voldaan.
Laten we eerlijk zijn, ook een werkstraf en een geldboete is een veel te lage straf voor doodslag. Er zou hier toch zeker een lange vrijheidsstraf op zijn plaats zijn, niet?
Ik reageerde eigenlijk vooral omdat ik me afvroeg of je commentaar niet een beetje ongenuanceerd was, door alleen in te gaan op de woedereactie van iemand anders. De reactie zelf is dan misschien niet goed te praten, de woede vind ik volkomen terecht.