Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2002, 12:48   #12
Steven Keirse
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 juni 2002
Locatie: Roeselare
Berichten: 96
Stuur een bericht via MSN naar Steven Keirse
Standaard

Ik heb mij blijkbaar onduidelijk uitgedrukt...
Ik bedoelde dat links en rechts samenvallen onder dezelfde noemer van "reguleringsideologie", de drang om de maatschappij volledig in regeltjes te willen vatten. Keynes is bv. ook een exponent van deze reguleringsideologie (zij het minder extreem dan pakweg Hitler of Stalin).
Liberalisme bedoelde ik dan ook helemaal niet in partijpolitieke zin. (Zo kunnen de standpunten van de VLD over legalisering van softdrugs of migrantenstemrecht helemaal niet liberaal genoemd worden, anderzijds is het bv. al 7 jaar geleden dat de VLD nog eens een duidelijk standpunt ivm sociale zekerheid, dus waar is die coherente liberale ideologie bij de VLD?)
Over "kapitalisme" wordt doorgaans veel zever verkocht. Kapitalisme betekent in se produceren in functie van een markt. In die zin is kapitalisme dan ook het enige performante economisch systeem. De negatieve connotatie van de term kapitalisme is te wijten aan een aantal ontsporingen die te wijten zijn aan een tekort aan vrije markt. Zo is de milieu-problematiek grotendeels te wijten aan een foute kostenallocatie. (de milieu-kost is net zo goed als loonkost een kost, zij het dat de producent hier doorgaans niet moet voor opdraaien, omdat het milieu van niemand is)
Steven Keirse is offline   Met citaat antwoorden