Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Heb ik dat gezegd? Ik zeg dat de optie van gewapend verzet door het volk open moet blijven. Niet alleen in Baskenland overigens, maar overal en altijd, ook hier in den belziek. Dat de staat het monopolie op geweld en repressie heeft is ontoelaatbaar en ondemocratisch.
|
Geweld en repressie zijn sowieso ontoelaatbaar, ongeacht van wie ze komen. Daar zou alles op gericht moeten zijn, niet op het vergelden van het ene geweld met het andere, zodat de ander weer dat geweld wil vergelden enz. etc. Dan blijf je in een vicieuze geweldscirkel.
Maar je veroordeelt de aanslagen van de ETA op burgers wel?
Citaat:
Je zegt op zich al een contradictie, dat is zoals zeggen 'belgië is een democratie, hoe hardhandig men misschien ook optreedt tegen de Vlamingen (of de Walen voor mijn part)'.
Bovendien kan Spanje geen democratie zijn want het heeft heel wat bevoegdheden afgestaan aan de overkoepelende Europese dictatuur en aan de WTO.
|
Jaja, maar Spanje heeft wel een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging en de provincies (zeker Baskenland) hebben behoorlijk wat autonomie en zijn ook democratisch. Op vlak van mensenrechten heeft Spanje inderdaad een minder goede naam, maar dat heeft meer met de rechtsstaat (justitie) te maken en niet zozeer met de democratie.
Citaat:
op welk vlak? Een democraat zou gewoonweg het recht op complete zelfbeschikking verdedigen.
|
Wat mij betreft mag Baskenland morgen onafhankelijk worden, zolang de bevolking daar in meerderheid achter staat. En inderdaad, als je de verkiezingsuitslagen bekijkt, lijkt de Autonome Provincie Baskenland een van de weinige gebieden in Europa met een duidelijke meerderheid voor afscheiding: bijna 60% van de bevolking stemt op onafhankelijkheidspartijen. In de andere delen van Baskenland, Navarra en Frans-Baskenland, is dat echter een stuk minder. In Navarra stemt minder dan 30% op een onafhankelijkheidspartij, in Frans-Baskenland is dat zelfs maar 15%. Als je de stemmenaantallen van Autonoom Baskenland (2,1 miljoen inwoners) en Navarra (600.000 inwoners) bij elkaar telt, zouden de pro-onafhankelijkheidspartijen nog een nipte meerderheid overhouden (52%), maar met Frans-Baskenland (300.000 inwoners?) erbij zal er geen meerderheid meer zijn. Bovendien zal men waarschijnlijk referenda in Navarra en Frans-Baskenland apart houden, wat de kans op een positieve uitslag daar vrijwel nihil maakt.
Desalniettemin ben ik absoluut voor zelfbeschikkingsrecht. Aan de andere kant kan ik me echter ook wel de positie van Zapatero voorstellen, die weet dat als Baskenland een referendum mag houden Catalonië ook een referendum wil. En waar Baskenland een vrij klein en relatief onbelangrijk deel van Spanje is (als Spanje buiten Baskenland een hechte eenheid was geweest, was dat referendum er allang gehouden denk ik), is Catalonië een zeer belangrijk deel van de Spaanse economie. En als die twee gebieden over onafhankelijkheid mogen beslissen, gaan andere regio's dat ook willen. Kortom: dan dreigt Spanje langzaam uit elkaar te vallen.
Citaat:
Alles behalve waar het echt om gaat dus: de wapens en het geld. Dat moet mooi onder het centraal gezag van Parijs blijven.
|
Defensie, buitenlandse zaken en justitie zijn in bijna alle landen centraal geregeld. Het gaat hier uiteraard om een stappenplan. Als alle bevoegdheden zouden worden overgedragen, hoef je ook geen referendum meer te houden natuurlijk: dan heb je al onafhankelijkheid.
Citaat:
ik ben eens benieuwd. Als de regeringen over referenda spreken dan vertrouw ik dat niet meer, na de farce van de EU referenda.
|
Farce? Volgens mij hebben die referenda mooi laten zien dat de bevolking wel degelijk invloed kan uitoefenen op het besluitvormingsproces. De Europese grondwet zal er nu waarschijnlijk niet komen. Althans, dat is ons in Nederland toch wel verzekerd.