Discussie: ETA Houdt ermee op
Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2006, 19:05   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Geweld en repressie zijn sowieso ontoelaatbaar, ongeacht van wie ze komen. Daar zou alles op gericht moeten zijn, niet op het vergelden van het ene geweld met het andere, zodat de ander weer dat geweld wil vergelden enz. etc. Dan blijf je in een vicieuze geweldscirkel.
Alles goed daar in Utopia? 'daar zou alles op gericht moetenzijn' je mag me eens uitleggen wat dat concreet betekent, welke politiek dat is, welke strategie er moet gevolgd worden en wie die strategie g�*�*t volgen. In de realiteit gaat het hard tegen hard, u koestert toch geen romantisch naïef beeld over de immer rechtvaardige Vadertje Staat, hoop ik? Tegen een monopolie op macht en wapens kan alleen een georganiseerd (en bewapend) volk op. Dat gaat niet om vergelding, dat gaat om zelfverdediging.

Citaat:
Maar je veroordeelt de aanslagen van de ETA op burgers wel?
Voor zover het gaat om aanslagen op kleine garnalen en onschuldige burgers wel. Als er af en toe eens een folteraar werd neergeknald beschouw ik dat als een daad van wanhoop tegen de staatsrepressie.

Citaat:
Jaja, maar Spanje heeft wel een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging en de provincies (zeker Baskenland) hebben behoorlijk wat autonomie en zijn ook democratisch.
Voor de partijen die niet verboden werden tenminste.

Citaat:
Op vlak van mensenrechten heeft Spanje inderdaad een minder goede naam, maar dat heeft meer met de rechtsstaat (justitie) te maken en niet zozeer met de democratie.
Dat is weer die burgerlijke opdeling van de machten. Als de mensenrechten geschonden worden is er per definitie geen democratie voor die mensen wier rechten werden geschonden. Ongeacht wie of welke staatsinstelling die rechten schendt.

Citaat:
Wat mij betreft mag Baskenland morgen onafhankelijk worden, zolang de bevolking daar in meerderheid achter staat. En inderdaad, als je de verkiezingsuitslagen bekijkt, lijkt de Autonome Provincie Baskenland een van de weinige gebieden in Europa met een duidelijke meerderheid voor afscheiding: bijna 60% van de bevolking stemt op onafhankelijkheidspartijen. In de andere delen van Baskenland, Navarra en Frans-Baskenland, is dat echter een stuk minder. In Navarra stemt minder dan 30% op een onafhankelijkheidspartij, in Frans-Baskenland is dat zelfs maar 15%. Als je de stemmenaantallen van Autonoom Baskenland (2,1 miljoen inwoners) en Navarra (600.000 inwoners) bij elkaar telt, zouden de pro-onafhankelijkheidspartijen nog een nipte meerderheid overhouden (52%), maar met Frans-Baskenland (300.000 inwoners?) erbij zal er geen meerderheid meer zijn. Bovendien zal men waarschijnlijk referenda in Navarra en Frans-Baskenland apart houden, wat de kans op een positieve uitslag daar vrijwel nihil maakt.
Democratie is geen momentopname. Wat niet is kan altijd nog komen. Niets houdt mij tegen om te werken aan een links-nationalistische beweging hoewel die momenteel nog lang geen massabeweging is. Het is trouwens mogelijk dat het Baskische gedachtegoed nu, verlost van de kwalijke reputatie van het geweld, plots wel zijn aanhang zal krijgen, zeker nu er een steeds bredere kritiek op het Eurorijk komt zou de Baskische natie wel eens populairder kunnen worden.

Citaat:
Desalniettemin ben ik absoluut voor zelfbeschikkingsrecht. Aan de andere kant kan ik me echter ook wel de positie van Zapatero voorstellen, die weet dat als Baskenland een referendum mag houden Catalonië ook een referendum wil. En waar Baskenland een vrij klein en relatief onbelangrijk deel van Spanje is (als Spanje buiten Baskenland een hechte eenheid was geweest, was dat referendum er allang gehouden denk ik), is Catalonië een zeer belangrijk deel van de Spaanse economie. En als die twee gebieden over onafhankelijkheid mogen beslissen, gaan andere regio's dat ook willen. Kortom: dan dreigt Spanje langzaam uit elkaar te vallen.
Als Zapatero daarvoor vreest, dan zal hij bij wijze van spreken aan de andere kant van de barricaden staan, en dan zie ik niet in waarom ik er 'begrip' voor moet opbrengen. Van mij mag Spanje gerust langzaam uit elkaar vallen, misschien creëert dat wel een kettingreactie in de rest van de wereld. Waarna we eindelijk kunnen beginnen aan een confederatie van de vrije volkeren.

Citaat:
Defensie, buitenlandse zaken en justitie zijn in bijna alle landen centraal geregeld. Het gaat hier uiteraard om een stappenplan. Als alle bevoegdheden zouden worden overgedragen, hoef je ook geen referendum meer te houden natuurlijk: dan heb je al onafhankelijkheid.
Ik denk niet dat men die overdracht ooit zou doen, referendum of niet. Ah nee, want men is zelfs bezig om die bevoegdheden van de 'nationale' (of zoiets) staten naar een nog hoger niveau over te hevelen.

Citaat:
Farce? Volgens mij hebben die referenda mooi laten zien dat de bevolking wel degelijk invloed kan uitoefenen op het besluitvormingsproces. De Europese grondwet zal er nu waarschijnlijk niet komen. Althans, dat is ons in Nederland toch wel verzekerd.
En in België werd ze rap rap goedgekeurd. Je denkt toch niet dat die echt dood is?

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 24 maart 2006 om 19:06.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden