Discussie: ETA Houdt ermee op
Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2006, 21:47   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik zou daar toch maar niet zo zeker van zijn. Onder het Franco regime was de ETA heel populair, en ook nadien heeft ze nog steeds op redelijk wat steun kunnen rekenen op de bevolking, zo niet directe steun dan toch wel morele steun. Dat dit anno 2006 sterk gedaald is geloof ik best, maar de ETA heeft een niet te onderschatten invloed gehad en ik denk dat het eerder dankzij die invloed is geweest dat het centrale gezag toegevingen heeft moeten doen, om een nieuwe burgeroorlog te vermijden.
Welke toegevingen heeft men dan wel gedaan? Ik denk dat de federalisering van Spanje juist door het geweld van ETA is afgeremd. Nationalisme heeft daardoor een slechte naam gekregen. Vroeger (30 jaar geleden) waren het alleen de Franco-aanhangers die tegen ETA waren, tegenwoordig is de overgrote meerderheid van de Spanjaarden tegen ETA. Men heeft simpelweg alle krediet die er door de moordaanslag op Carrero Blanco was, verspeeld. Ook in Baskenland gingen de afgelopen jaren grote groepen mensen de straat op om hun afkeer van het geweld te uiten. De hele regio werd gegijzeld door de angst voor ETA.

Citaat:
De vergelijking gaat niet op want wij hebben geen vijftig jaar fascisme gehad waarvan de invloed nog steeds bestaat in het politieapparaat.
In Zuid-Tirol kunnen ze ook meepraten over fascisme hoor. Daar heeft men zelfs geprobeerd de bevolking 'vrijwillig' te laten emigreren, een etnische zuivering dus. Hitler en Mussolini lieten de bevolking de keus: blijven en een volledige italianisering ondergaan of vertrekken naar het Duitse Rijk. Het uitbreken van WOII en de val van Mussolini hebben een grootschalige emigratie voorkomen. Er heeft echter wel een grootschalige italianisering plaatsgevonden, o.m. door import van Italianen naar het gebied. Deze italianisering heeft geduurd van de annexatie na WOI tot in de jaren zestig. De opgepakte leden van de Befreiungsausschuss Südtirol (BAS), die begin jaren zestig aanslagen op elektriciteitsmasten en symbolen pleegden, werden door de Italiaanse politie doodgemarteld of tot lange gevangenisstraffen veroordeeld. Zij behielden echter tot op vandaag de sympathie van de bevolking en de gevolgen van hun acties waren juist, dat onder druk van de internationale opinie (met name Oostenrijk, dat als 'voogdland' optrad) de autonomie van de door Italianen gedomineerde regio Trentino-Zuid-Tirol werd overgeheveld naar de in overgrote meerderheid Duitstalige provincie Zuid-Tirol. Bovendien worden sindsdien de banen bij de overheid, tot dan een nagenoeg homogeen Italiaans bolwerk, evenredig verdeeld over de bevolkingsgroepen. Deze autonomie werd in 2001 nog verder uitgebreid.

Citaat:
Heeft er iemand concrete cijfers over de doelwitten van de ETA want ik betwijfel het dat je ETA kan gelijkstellen met een al - quaeda?
In de NRC werd gesproken over ruim 850 slachtoffers, waarvan driehonderd zoveel burgerdoden en vierhonderd zoveel overheidsdienaren.

Citaat:
Dus moeten we allemaal braaf de pacifist zitten wezen en ons laten sollen door de staat.
Vlaanderen heeft genoeg bewezen dat je ook actie kunt voeren zonder geweld. Zonder het ETA-geweld was er veel meer sympathie geweest voor het Baskische nationalisme en had men al veel eerder kunnen spreken over referenda bijv. Het feit dat hele volksstammen met lijfwachten moesten rondlopen omdat ze gevaar liepen, heeft dat wel belemmerd.

Citaat:
dat is nooit bewezen voor zover ik weet. In Baskenland neemt men het niet zo nauw met de rechtsprincipes, er is daar momenteel zelfs een monsterproces gaande tegen een hele rits van organisaties wier grootste terroristische daad is het aanhangen van de autonomiegedachte.
Ach kom nou, men was nooit aan het veroordelen van partijen en organisaties begonnen als er geen ETA had bestaan. Dat Garzon wat overijverig te werk ging en ook minder of onverdachte organisaties wilde verbieden, doet daar niets aan af.

Citaat:
Je draait de zaken wel om. Mocht er geen spaans staatsnationalistische onderdrukking zijn geweest had er nooirt een ETA geweest. Om het een beetje te stellen met kinderlijk simplisme: de staat is begonnen, niet de ETA.
In Vlaanderen is er toch ook staatsnationalistische onderdrukking geweest? Toch heeft men in Vlaanderen geen ETA nodig gehad.

Citaat:
dat is een heel recente evolutie die op gang werd gebracht door de imperialisische rethoriek van Bush en Aznar en hun 'war on terror'. De tijd dat ETA nog vrij populair was is nog niet zó lang geleden hoor.
De populariteit van ETA daalde al snel in de jaren tachtig, toen Spanje een democratie geworden was. Vooral door grote aanslagen op burgerdoelen, zoals op een supermarkt in Barcelona in 1987, heeft ETA alle krediet verspeeld. En door aanslagen op politici in Baskenland zelf begonnen ook de Basken zich tegen ETA te keren. ETA is alleen nog populair bij een groep radicalen, die misschien 10% van de bevolking uitmaken. De rest heeft zich van het geweld afgekeerd.

Citaat:
Catalonië en Baskenland wel.
Het zal de Basken ongetwijfeld deugd doen dat bevoegdheden van Spanje overgedragen worden naar de EU. Voorlopig zullen die bevoegdheden niet uitgebreid worden.

Citaat:
Wacht een paar jaar. In Belgique is de grondwet alvast haastig goedgekeurd, en dat zegt op zich al genoeg.
Het lijkt wel of je graag wil dat de Europese grondwet alsnog goedgekeurd wordt. Ik denk echter niet dat dat zal gebeuren. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat men in Nederland deze grondwet nog zal goedkeuren, of het moet zijn dat de bevolking in een referendum akkoord gaat, maar dat zie ik helemaal niet gebeuren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden