Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minarchist
Maar, ik blijf er bij dat directe democratie de afterburner zou zijn richting een samenleving met een nog veel hoger zuig-gehalte, mensen zijn volgens mij perfect in staat om beslissingen te nemen voor zichzelf, en zullen ook veel meer moeite doen als alléén zijzelf de gevolgen moeten dragen, de beslissingen voor uzelf zijn ook veel minder complex, veel makkelijker in te schatten dan beslissingen voor een hele samenleving, en ik denk dat deze beslissingen toch beter kan overgelaten worden aan een min of meer neutraal iemand die als winnaar uit de politieke arena komende toch doorgaans intelligenter gaat zijn dan "het gemiddelde".
|
Ongetwijfeld kunt u uw stelling aantonen aan de hand van een land waar al vele jaren rechtstreekse democratie is ingevoerd en wordt toegepast, nl. Zwitserland. Volgens is moet Zwitserland een samenleving hebben "met een nog veel hoger zuiggehalte" (wat we daar ook mogen onder verstaan...).
Heeft u de IQ-cijfers van de verschillende verkozenen en die vergeleken met "de gemiddelde" burger?
Eigenlijk concludeert u dus dat het volk niet soeverein is en niet in staat is te regeren met de macht die haar toekomt. M.a.w. u ondergraaft de basisstelling van onze democratie.
De stap naar een dictatuur geleid door een of ander "intelligent wezen" moet u ongetwijfeld veel beter overkomen en een systeem waarbij die domme mensen minder domme politici kiezen om hen te vertegenwoordigen.