De hele drugproblematiek is wereldwijd nog altijd oorzaak van oorlogen, misverstanden en discussies tussen links en rechts.
Met de op stapelstaande nieuwe drugswetgeving in eigen land wil ik het onderwerp eens vanuit een ander standpunt belichten.
Laat er geen vergissing over bestaan, ik ben niet vòòr drugs. Ik wil alleen het probleem rationeel benaderen i.p.v. emotioneel zoals vandaag nog steeds gedaan wordt door vooral ouders van slachtoffers.
Drugs zijn er sinds mensenheugenis altijd al geweest en zullen ook altijd blijven bestaan, of we dat nu leuk vinden of niet.
De belangrijkste vraag die eigenlijk moet gesteld worden is: zal het drugsgebruik stijgen wanneer men het uit de strafwet haalt? Het antwoord is neen! Omdat ik uit ervaring weet dat velen het hier niet mee eens zijn, wil ik een aantal bewijzen aanhalen dat het toch wel degelijk zo is.
Nergens ter wereld wordt een meer repressief beleid gevoerd tegen drugs dan in de VS en nergens ter wereld ligt het aantal gebruikers en verslaafden hoger dan daar. Het is niet omdat je iets verbied dat het daarom ook niet wordt gedaan. In sommige gevallen heeft het zelfs het tegenovergestelde effect, dat weet ondertussen toch bijna iedereen zou ik denken. Toch blijven bewindmakers, zeker in de VS, blind voor dit feit.
Nochthans is deze stelling in het verleden al bewezen in de strijd tegen alcohol. Er wordt vandaag niet méér alcohol gedronken en er zijn ook niet méér alcoholverslaafden dan in de periode dat het verboden was. Sterker nog, er is nooit méér alcohol geproduceerd en verbruikt in de VS dan tijdens de drooglegging.
Wat wel verandert is, is dat er geen alcoholmaffia meer bestaat en dat er ook niet meer gemoord wordt om eraan te geraken.
Politici die zo graag dingen verbieden zijn het soort mensen dat denkt dat het "volk" allemaal imbecielen zijn die zelf geen keuzes kunnen maken, dus doen zij dat wel even in hun plaats.
Het zijn diezelfde doemdenkers die dachten dat heel de wereld zou overspoeld worden met alcoholisten na opheffing van het verbod, die denken dat jongeren losbandiger worden na het legaliseren van abortus, enz...
Het is nu eenmaal een feit dat er altijd een kleine groep van mensen is die niet kunnen omgaan met de vrijheden die hun geboden worden.
Daartegenover staat dat zowat 90% van de bevolking dat wel kan.
Er zullen altijd wel alcohol-, gok-, koffie-, chocolade-, sex- en drugsverslaafden zijn, wet of geen wet.
Maar vooral de Amerikanen blijken hardleers te zijn. In sommige staten heerst vandaag een bijna totaal rookverbod. Worden er daardoor nu minder sigaretten gerookt of geproduceerd? Tuurlijk niet!
Het enige dat verandert bij een verbod is de prijs van het produkt, niet het gebruik ervan.
Wanneer je pro's en contra's over een bepaald thema afweegt is het belangrijk de voor- en nadelen goed te onderzoeken.
Voordelen van legalisering: de drugsmaffia zal geleidelijk aan verdwijnen, de criminaliteit daalt en de prijs daalt.
Kijk, over de voordelen voor mens en samenleving op sociaal-economisch vlak kan ik nog gerust een aantal bladzijden vullen, en ik zal dat in de toekomst hier ook nog wel doen, maar niet vandaag. Dat zou dit bericht te lang maken.
En wat de nadelen betreft: eigenlijk is er maar één nadeel aan legalisering en dat is dat het het probleem niet helem�*�*l oplost. Dat is trouwens het enige argument waar de tegenstanders steeds opnieuw mee schermen.
Maar hun methode lost het probleem toch ook niet op? Dat wordt al meer dan 20 jaar aan een stuk bewezen. Je kan het probleem nu eenmaal niet voor 100% oplossen!! Het wordt tijd dat men dat stilaan inziet.
Waar wel meer werk van gemaakt moet worden is informatie. Zo veel mogelijk en vanaf zo jong mogelijk moeten kinderen die krijgen.
En als er dan ook nog een vorm van "sociale" controle bestaat zoals dat nu is bij bvb alcohol, zal het heus zo'n vaart niet lopen als sommigen beweren.
En dan wil ik het nog even vanuit politiek standpunt bekijken.
Een hoop Europeanen zou zo graag de VS eens een lesje leren, maar op de meeste vlakken gaat dat niet omdat het politiek of financieel niet haalbaar is. Er wordt altijd maar gezeurd over dat de Amerikanen geen aandacht hebben voor Europa.Welnu, dit is toch het perfecte "statement" om de Amerikanen doen achterover te slaan. Legalisering van drugs in Europa!
Wedden dat d�*t wel de headlines van alle media haalt. Bush en zijn entourage worden gewoon gek als ze dat horen.
En wat nog belangrijker is: de toekomst zal uitwijzen dat wij het bij het rechte eind hadden.
Voor ik half rechts Vlaanderen over mij krijg, toch nog even dit.
Ik ben absoluut niet één van die linkse politiek-correcte halve zolen die blind zijn voor een hoop problemen die de dag van vandaag bestaan.
Ik ben me er wel degelijk van bewust dat voor sommige problemen rechtse oplossingen aangewezen zijn. Alleen heeft jarenlange bestudering van dit thema me geleerd dat dat hier niet het geval is.
Dus, ik wil zeker reageren op constructief bedoelde bedenkingen bij mijn stelling.
Waar ik absoluut m'n tijd niet aan ga verprutsen zijn die oerconservatieve rechtse moralisten met hun gezwets over "waarden" en "verloedering" en zo meer.
Daar wordt ik in m'n dagelijkse omgeving al genoeg mee geconfronteerd. Die ga ik dus zeker niet ook nog eens opzoeken op het internet.[/i]