Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2006, 14:49   #10
neutron
Banneling
 
 
neutron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
Standaard

Iedereen kent al jarenlang het probleem maar niemand doet er iets aan.
Scholen hebben voor de helft van hun vacatures praktijkvakken maar één kandidaat.
Leraars mechanica, sanitair, lassen, houtbewerking, bouw, maar ook andere technische richtingen zoals informatica, zijn een probleem geworden. Dat is de klacht van veel Vlaamse technische scholen.
Het is moeilijk technisch leerkrachten te vinden want technisch geschoolde mensen zijn schaars, en ook de bedrijven zien die niet graag vertrekken.
Doordat de leraars technische en praktijkvakken zo schaars zijn, worden ook de criteria voor een aanwerving versoepeld. Er is geen andere oplossing. Anders hebben we niemand.
Deze moeilijkheden zijn er niet alleen in het onderwijs, ook bedrijven hebben moeite om technisch geschoolde mensen te vinden.
Op de vacatures voor automechanica komen nog enkele kandidaten af, maar voor sanitair, bouw, hout en mechanica vind je bijna niemand.
In richtingen zoals verzorging en haartooi zijn er minder problemen. Op vacatures komen daar toch vijf of zes kandidaten af. Vooral de ‘harde’ nijverheidstechnische vakken zijn het probleem.
Deze problemen worden al jaren aangekaart, maar onze beleidsmensen durven de oorzaken niet onder ogen zien en laten na drastische ingrepen voor te stellen.

Neutr-On blijft bij zijn eerdere voorstellen:
- volledige gelijkschakeling van technisch leraars/praktijkleraars met leraars algemene vakken. Het kan toch niet dat praktijkleraars nog 28-29 uur voor de klas moeten staan en anderen slechts 24
- ook vollediige gelijkschakeling wedde en betaling op het niveau dat er les wordt gegeven
- meer werkingsmiddelen voor aankoop machines, materiaal, schoolboeken, bijscholing, enz.
- afdoende aanpak van de agressie in technisch en beroepsonderwijs


www.neutr-on.be
neutron is offline   Met citaat antwoorden