Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie
ik zou dit eens moeten doormailen naar iedereen die een nieuwe arbeiderspartij wil en denkt dat LSP daarin een positieve factor in zou kunnen spelen. In Gent zit er alleszins al een LSP-gastje die dat in de verste verte niet is, te zien aan z'n intelligente bijdragen. (secretarissen= bureacraten) Maar soit, doe maar rustig voort...
|
Tja, bewijs het tegendeel... Alle secretarissen die ik ken zijn SPa-bureaucraten die niet liever doen dan strijd tot bedaren te brengen omdat ze zelf vrijgestelden zijn en niet rechtstreeks verkozen zijn in tegenstelling tot delegees en hoofddelegees. Het is algemeen bekend dat men strijdbare delegees probeert weg te werken door ze een jobje van secretaris aan te bieden waarna ze hun bek moeten houden. De secretarissen vormen over het algemeen de basis van de bureaucratie binnen een vakbonden.
Wat niet wil zeggen dat er geen uitzonderingen zijn; maar laten we zeggen dat de uitzondering de regel bevestigt. Het wil ook niet zeggen dat de secretarissen onvoorwaardelijk met de sociaal-democratie verbonden zijn, maar op zijn minst gezegd zeker geen voorhoederol spelen. Als de druk van de basis echter groot genoeg is moeten ze natuurlijk wel handelen, maar het is meestal niet het soort mensen om de rangen van leninisten te vervoegen, mensjevieken zou al veel zijn...
Voor alle duidelijkheid, wij zijn en blijven een bolsjevistische organisatie en wij zullen onze strijd tegen allerhande rechtse stromingen (en daar bedoel ik reformisten en bureaucraten mee) intern niet staken. Wij zien een nieuwe arbeiderspartij als een noodzaak voor de arbeidersklasse, niet iets waar wij ons volledig mee verbinden. Hoewel wij eisen dat ze er komt, en nu ongetwijfeld de grootste voortrekkers ervan zijn in Vlaanderen kan het best zijn dat we er na de stichting ervan uit zouden stappen moest dat nodig zijn.