Los bericht bekijken
Oud 29 maart 2006, 11:33   #14
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
  1. De toekomst van Vlaanderen kan alleen maar veilig gesteld worden als echte deelstaat, met verregaande autonomie en eigen fiscale bevoegdheid.
Daar is iets voor te zeggen.
Citaat:
  1. Bij manifeste onwil aan Franstalige kant moet het Vlaams parlement buiten de Belgische grondwet treden en moet het Vlaanderen uitroepen toto deelstaat van het federale België. Dat heeft Catalonië ook reeds gedaan in het federale Spanje.
Door Catalonië een natie te noemen?
Citaat:
  1. Het amalgaam Vlaanderen, Brussel, Wallonië is mislukt. De kloof wordt dieper en dieper.
De Belgische staat is wel zo dat je fragmentatie en bipolarisatie krijgt: nu zijn het Vlamingen VS Franstaligen. Kunstmatige multipolarisatie kan een oplossing zijn, maar is dat vaak niet. In Irak heb je ook verschillende provincies, maar daar tekent zich een Sji-itisch, Soennitisch en Koerdisch blok af over die provinciegrenzen heen.

Oplossing is in mijn ogen natuurlijke multipolarisatie. Maak van de Oostkantons een Derde Gewest en je hebt drie spelers (Want Brussel en Wallonië zullen altijd samen spelen). Dat Duitse Gewest is wel heel klein. Komt Luxemburg bij de federatie, dan heb je vier spelers. Nederland erbij: vijf.
Citaat:
  1. We waren veel beter af geweest en rijker met de Verenigde Provinciën.
Correct, maar wat laat. Het separatisme van 1830 was zalig. Laat het separatisme van 2X ons weer niet de das om doen.

Citaat:
  1. Ik geloof niet in een onafhankelijk Vlaanderen. Daarvoor zijn wij te klein. Er zijn weliswaar nog kleinere lidstaten in de EU doch zij hebben niets te zeggen. De federale band moet behouden blijven.
Heel juist. Meer nog, we moeten uitbreiden.
Citaat:
  1. Ik geloof niet in het rattachisme van sommige walen bij Frankrijk. Dit land is geïnteresseerd in Vlaanderen met zijn havens en niet in een verouderd industrieel conglomeraat.
Juist.
Citaat:
  1. Ik ben voorstander van een republiek, overal, behalve voor België. Ik geef maximaal zes maanden overlevingskans voor dat concept.
Domme opmerking. Senelle gelooft niet in België. Als België het niet zou aankunnen om te evolueren naar een moderne republikeinse staat, dan verdient het niet anders dan te verdwijnen. België kan gerust een republiek worden, ik geef het maximaal 6 eeuwen
Citaat:
  1. De monarchie is onlosmakelijk verbonden met het tot stand komen van een echt werkbaar federaal staatsbestel. De mislukking hiervan is het einde van België. Het zijn de tegenstanders van verdere federalisering die het land en de monarchie in gevaar brengen.

Onzin, die man mag dat best eens bewijzen.
Citaat:
De koning moet aan het federale België een gezicht geven en het symbool zijn van samenwerking binnen hetzelfde staatsverband van volkeren met een eigen culturele en economische identiteit. Dit veronderstelt echter een absolute neutraliteit op politiek vlak en op cultureel vlak.
Er zijn vele staten met een diverse samenstelling die een republiek zijn. Een mooi voorbeeld is Libanon, dat een compromis kent om de functies te verdelen over de bevolkingsgroepen. Libanon bestaat nog altijd en is wars van separatisme.

Citaat:
Men moet erover waken dat de koning nog iets van prestige behoudt.
Prestige mag. Maar dan niet als staatshoofd of regeringsleider, tenzij hij daartoe verkozen is zoals zijn verre Bulgaarse neef.

Federator is offline   Met citaat antwoorden