Het grootste vraagstuk bij de splitsing van België, is waarschijnlijk de verdeling van de staatsschuld.
Die staatsschuld is de laatste jaren al afgenomen, maar nog steeds zeer groot in absolute getallen.
In België bedroeg de staatsschuld eind juni 2005 ruim 280 060 000 000 euro, of ongeveer 95 procent van het BBP.
Onder Verhofstadt is de schuld dus gezakt, zij het onder andere door eenmalige boekhoudkundige trucjes.
De vraag is nu: hoe moet die Belgische schuld verdeelt worden over de gewesten.
- Volgens bevolkingsaantal, wat normaal gesproken het meest logisch is, maar dan zit Vlaanderen met de gebakken peren
- Gewoon 50/50
- Wallonië draagt zo goed als alle staatsschuld, omdat zij dit toch voor het grootste deel veroorzaakt hebben
het VB steunt de 3de oplossing, van de andere partijen weet ik het niet.
Ik zou het niet weten, maar er zal steeds een winnaar of verliezer zijn. Misschien moet Vlaanderen het grootste stuk maar dragen in ruil voor Brussel, de Vlaamse rand en de Oostkantons.
Ook een mogelijke oplossing is, dat er een Vlaams/Waals comité nog blijft bestaan en vergadert om de gezamelijke schuld stukje bij beetje over een eeuw af te lossen, hierbij denk ik dan aan het huidige "Agentschap van de Schuld" ...
|