Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Waar denk jij uit te kunnen opmaken dat Jos Verhulst democratie verwart met 'zijn eigen goesting te doen'?
Jij schijnt nogal gemakkelijk over het feit heen te walsen dat politici OOK tot de gemeenschap behoren. Dat ze hun macht VIA niet al te democratische systemen ( nieuwe kieswet maar ook oude ondemocratische regelingen!) VERkregen van de rest van de 'samenlevers' maar dat er niemand in staat is zijn macht meer te misbruiken ten koste van de gemeenschap dan degenen die ze van diezelfde GEMEENSCHAP kregen toegespeeld.
|
1/ zijn eigen goesting doen (ik schreef eigenlijk: "zoveel mogelijk zijn eigen goesting doen" - dats iets anders)
Jos Verhulst wil de democratie verdiepen o.m. door de mensen het recht te geven Niet te gaan stemmen (als ik dat verkeerd begrepen heb, mijn excuses). Om m.a.w. niet deel te nemen aan de staat. Hij verkoopt dat als "het verdiepen van de democratie".
ik heb daar mijn twijfels bij; de verkiezingsdag moet je zien als het feest van de democratie: daar wordt niet alleen gestemd, maar daar wordt ook onze democratie plechtig opgevoerd; daar wordt getoond: "in deze staat kiezen de burgers de beleidsmakers". Iemand sprak van "het vieren van de democratie".
ik zie dat veel mensen zich het recht willen voorbehouden om niet te gaan stemmen, om maw niet aan die viering deel te nemen. dat is anti-democratisch.
zelfs als je stelt: "wij leven niet in een democratie, maar in een particratie", dan is het nog steeds anti-democratisch om zich te willen onthouden op de verkiezingsdag. ik maak me sterk dat iemand die werkelijk bij de BROV-democratie is betrokken, een eigen partij zou oprichten ter afschaffing van de particratie. in plaats van maar wat te zagen van aan de zijlijn (ik doel hier op niemand in het bijzonder).
2/ als politici hun macht misbruiken dan zou de burger verstandig genoeg moeten zijn om ze te vervangen.
3/ wat je kritiek op de nieuwe kieswet betreft: voor jou is dat blijkbaar een gigantisch struikelblok, en je gaat er voor het gemak van uit dat Niemand met die kieswet akkoord is, en dat Iedereen tegen de kiesdrempel is (behalve zij die aan de vetpot zitten, right)?
dan stel ik jou de vraag: waarom is de NV-A dan niet de grootste partij van vlaanderen geworden? die was, meen ik mij te herinneren, zwaar tegen de kiesdrempel en de kieswet. als de wroeging om de nieuwe kieswet zo diep zat bij de burger, waarom heeft hij er dan geen uiting aan gegeven? maw waarom is paars herkozen (zelfs zonder drempel hadden ze een meerderheid)?
projecteer uw eigen politieke inzichten niet op de rest van de bevolking. ik heb ook soms die neiging, maar je komt in de regel bedrogen uit.