Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik zei het je nochtans al: uit gewoonte en traditie.
Of denk je dat de besnijdenis van Joden en Islamieten vandaag de dag nog nut heeft? Dat die kinderen dat leuk vinden?
Het 'gebeurt gewoon' omdat 'het erbij hoort' en omdat 'iedereen het doet'. Het is een stuk cultuur geworden dat puur op gewoonte berust maar verder geen nut of diepere betekenis meer heeft.
|
Dat is uw mening, ik denk daar anders over. Mensen kunnen heel persoonlijke redenen hebben om hun kind te laten dopen.
Citaat:
Het IS geen bewuste keuze maar een gewoonte die door overlevering en gewoonte ingebakken geraakte. Iedereen gehoorzaamt al levenslang aan dat cultuurpatroon (want meer is het niet) zonder zich daar vragen over te stellen.
|
Het is wel een bewuste keuze. Alleen al het feit dat er ook mensen voor kiezen om hun kinderen niet te dopen, bewijst dit.
Citaat:
De meeste mensen ervaren 'het erbij betrokken worden' als een vervelend maar noodzakelijk kwaad. Tot zover zijn ze er 'ermee bezig', ja.
|
Dat geloof ik niet. Indien de mensen het echt zo vervelend vinden, zouden ze hun kind zijn/haar vormsel niet laten doen.
Citaat:
Het is daarom zeker dat er veel minder voor de kerk getrouwd wordt, ...
|
Ik dacht dat mensen de laatste tijd weer meer voor de kerk touwden.
Citaat:
Als ze vrijzinnig waren opgevoed 'kozen' ze voor dat feest, weest gerust.
|
Juist, maar heel wat ouders kiezen er juist voor om hun kinderen "katholiek" op te voeden i.p.v. vrijzinnig.