Nieuwkomers: één maatstaf, zonder integratie?
Elk jaar vloeit handenvol belastingsgeld naar het project "integratie". Nog nooit heeft iemand daar een sluitende definitie voor bedacht. Je vraagt aan een VB'er waarom migranten moeten integreren, en hoe dat te doen, en je krijgt een antwoord als: "Euh, ja, euh, de taal leren, de cultuur doorgronden, de democratische instellingen begrijpen, de taal leren, euh, wacht, dat had ik al gezegd." In boekenwinkels zie je nooit boeken met als titel "Integratie voor Dummies" of "Integratie: lespakket 24 - de Geschiedenis van België tussen 1875 en 1900 en aanvullende taaloefeningen".
Discussies blijven maar verdergaan over of geschiedenis nu wel of niet moet aangeleerd worden, welke taal en of men wel een landstaal moet kennen, en wat nu juist "cultuur" is.
Mij lijkt het eenvoudig. Onze westerse maatschappij (wel, de meeste landen daarvan), zijn "geëvolueerd" naar een situatie waarbij het begrip "cultuur" enorm vervaagd is. Deels door de democratie, deels door de ontzuiling, meen ik, is het besef gegroeid dat iedereen zijn eigen cultuur heeft, zijn eigen smaak, zijn eigen gedachtegoed, enzovoort.
Het probleem is, dat vele nieuwkomers in dit land geloven in een soort van "oemma", en het eigene van de westerse cultuur, namelijk dat er een individuele cultuur is die de norm bepaald, verwerpen. Op zich is dat niet slecht; onder "individualisme" is het steeds geoorloofd een gemeenschapsdenken te promoten of in te richten.
Waarom dan nog heel de "integratie"-kwestie? Moeten we de rollen niet eens omdraaien? Wie hier naar toe komt, gelooft in het feit dat hij het hier beter gaat hebben - een andere reden lijkt me redelijk sinister. Uiteraard hebben we in de meeste westerse landen iets te veel sociale zekerheid, dat mensen naar hier willen komen, niet uit individuele overtuiging of sociale utopie, maar omwille van het doodgewone feit dat er hier valuta op tafel gegooid worden, en in het thuisland niet.
Wat moeten we aanvangen met het project "integratie", of, zoals je meer en meer hoort, "assimilatie"?
Laatst gewijzigd door lombas : 5 april 2006 om 09:47.
|