het is vanuit diezelfde ethiek bovendien dat het VWS politieagenten en gemeentearbeiders oproept om te weigeren opdrachten uit te voeren waarbij zij mensen zonder dat er in een alternatieve huisvesting werd voorzien op straat moeten zetten (gerechtelijke uitdrijving ). Waarbij ze in opdracht van ... een ongrondwettelijke situatie voor de uitgedrevenen tot stand brengen.
Citaat:
Gemeentearbeiders en politieagenten zullen we oproepen om te weigeren de opdracht uit te voeren waarbij zij de grondwet moeten overtreden. Degenen die aan deze oproep gehoor geven zullen kunnen rekenen op de solidariteit in woord en daad van het vws indien ze daar problemen door zouden krijgen.
bron
|
Wat ik toch ook nog wou toevoegen dat is dat het over de ganse lijn consequent toepassen van deze ethiek leidt tot de vrijwel totale ongeschiktheid van het individu voor de arbeidsmarkt van vandaag de dag.
Agenten bvb die een dergelijke opdracht uit ethische overwegingen zouden weigeren zouden immers met zekerheid gesanctioneerd, bij herhaling ontslagen worden.
Zelf ondervond ik problemen ( hoewel toch geen sanctie noch ontslag ) in deze genre toen ik als gemeentearbeider weigerde om pesticiden te spuiten ( waarbij ik mij wel bereid verklaarde het onkruid met de hand te verwijderen). Ook bij de post toen ik weigerde om reclame van het Vb rond te delen - hetzelfde liedje. Het opnemen van de eigen verantwoordelijkheid (ondanks dat men werkt in opdracht van ) is dus nog lang niet maatschappelijk aanvaard om niet te zeggen dat het des (mensen)werelds grootste taboe is.