Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
@ de techneuten:
Diesel ontbrandt naar aanleiding van de zeer hoge compressie van lucht in de cylinders en de daarmee gepaard gaande hitte. 13 of meer op 1; dus méér dan 13 keer in volume verkleind.
Een dieselmotor bezit (bezat - weet niet of ze het nu nog hebben) wel degelijk gloei-'bougies' (ontstekingskaarsen!!!  ) om de diesel/lucht te helpen verhitten bij de start van de motor. Eens de motor op bedrijfstemperatuur zijn die niet meer nodig.
Ik heb ooit persoonlijk geprobeerd diesel te laten branden in open lucht, en dat lukt dus NIET, zelfs niet met langdurige pogingen.
Met benzine uiteraard ook geprobeerd, en ik kan u verzekeren dat u best niet te lang wacht met het te ontsteken, want benzine verdampt zo snel dat je na géén tijd al een enorme gaswolk rond de benzine aantreft.
En even terzijde : ik heb het altijd grappig gevonden als mensen bij hoog en bij laag willen beweren dat de i hun '1.9 Tdi' staat voor 'injectie' 
|
Volgens mij staat de I voor variabelle Turbo? Maar ik kan ook mis zijn, maar met UW uitleg 500% akkoord.
|
Ik dacht Intercooler? (koeling van de inlaatlucht om een groter volume lucht in de cylinder te kunnen persen (via de turbo uiteraard) en alzo een nog betere verbranding te verkrijgen. 'k ben niet zeker, maar 't staat zeker niet voor 'injectie' gezien elke dieselmotor sowieso een injectiemotor is 
|
100% tegen mijn goesting moet ik U gelijk geven. Het staat voor Intercooler.