Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2003, 20:42   #63
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het is duidelijk al een tijdje geleden dat je nog eens een school bezocht hebt.
Ik ben 20 en student, jij?
Ik ben 37 en ook nog steeds student én bovendien ook nog eens voltijds werkzaam in de socio-culturele sector. Nu jij weer...

Citaat:
Citaat:
Slechts weinig kinderen zullen "uit zichzelf" hun best doen, als ze daar thuis niet toe gestimuleerd worden. Je hebt blijkbaar geen flauwe notie hoe kansarmoede in elkaar zit, want dan zou je weten dat het grote probleem van de scholen nu juist is dat ze niet tot de ouders van maatschappelijk achtergestelde kinderen en jongeren kunnen doordringen, net zomin als ze tot de kinderen zelf kunnen doordringen.
Wel, ik ben toch wel benieuwd wat je dan precies bedoelt met dat thuis gestimuleerd worden. Ik ken wel voorbeelden waar kinderen door hun ouders min of meer gedwongen werden om goed te presteren. Mensen die eigenlijk het VWO-niveau (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs is het hoogste niveau in Nederland) helemaal niet aankonden, maar door hun vaak zeer rijke ouders gedwongen werden allerlei bijlessen te volgen, huiswerkhulp te nemen, veel meer tijd in schoolwerk te steken, enz. en daardoor uiteindelijk toch geslaagd zijn. In dat opzicht speelt de thuissituatie natuurlijk wel een rol. Maar normaal gesproken moet je gewoon zelf je best doen.
Het gaat om motivatie. Als je als ouder je kinderen niet stimuleert om te leren en hun best te doen op school, zullen ze dat ook niet uit zichzelf doen. Kansarmen hebben vaak zelf nooit iets anders gekend toen ze opgroeiden. School wordt vaak ervaren als iets wat "moet" en waar je maar best zo vlug mogelijk wegraakt. Heel wat jongeren uit kansarme gezinnen stoppen dan ook met schoollopen eens ze 18 geworden zijn, soms zelfs op enkele weken van het einde van het laatste jaar verwijderd. Waarom? Omdat ze het nut er niet van inzien; omdat hun ouders er het nut niet van inzien; omdat ze nooit de motivatie meekregen om er wat van te maken.

Citaat:
Ik ken van de basisschool en uit mijn omgeving heel wat mensen uit 'kansarme' gezinnen, en die moesten ook gewoon zèlf hun best doen. De een doet dat wel, de ander niet. De een doet z'n best maar kan niet beter dan een lage opleiding (om even aan te geven dat de meeste mensen met een lagere opleiding gewoon niet beter kúnnen!), de ander doet niet z'n best maar doet toch een hogere opleiding. Het heeft voor een groot deel met aanleg te maken.
Natuurlijk moeten ze uiteindelijk ook zèlf hun best doen, maar zolang ze niet inzien dat een degelijke opleiding belangrijk is, zullen ze daar geen moeite voor doen. Dat is iets wat de school hen niet kan inprenten, want leerkrachten worden als vervelende sujetten beschouwd, mensen waar ze tot hun 18de aan vastzitten, maar die verder voor hun niets betekenen. Dat is iets wat de ouders hen moeten bijbrengen. Motivatie dus.
Uiteraard zijn er ook kinderen en jongeren die alleen een lager niveau aankunnen, maar zelfs dan gaat het vaak om leerstoornissen die - als men snel genoeg ingrijpt - verholpen kunnen worden. Hoe vaak denk je dat er in zo'n geval bij kansarme kinderen en jongeren tijdig ingegrepen wordt? Het is gemakkelijker om een leerachterstand toe te schrijven aan de achtergrond van het kind...

Citaat:
En daar waar de omgeving een negatieve invloed heeft, en dat komt natuurlijk bij kansarme gezinnen vaker voor, daar moet de school ingrijpen. Ik zou niet weten waarom scholen niet tot maatschappelijk achtergestelde kinderen en hun ouders kunnen doordringen.
Omdat die ouders - net als hun kinderen - het nut van de school en van een degelijke opleiding niet inzien en het hen bovendien ook nog een boel geld kost. Hoe vlugger ze van de schoolbanken af zijn, hoe vlugger ze kunnen gaan werken/stempelen om in hun eigen onderhoud te voorzien.

Citaat:
Ik ken toch wel een aantal voorbeelden waarbij begeleiding veel heeft geholpen. Het probleem is alleen, dat er in Nederland heel veel leerfabrieken zijn, van die enorme scholengemeenschappen, waar de aanpak een stuk minder persoonlijk en de kans op onopgemerkte problemen daarom groter is.
Dat is in België niet anders.

Citaat:
Citaat:
Neen, dat is nu juist mijn punt. Een goede basis om werk te vinden, is gemotiveerd zijn. Kinderen en jongeren die gevangen zitten in een spiraal van maatschappelijke achterstelling waren al niet gemotiveerd om school te lopen, laat staan dat ze gemotiveerd zouden zijn om werk te zoeken. Het enige soort werk waar ze kans op maken is een afstompende job aan een fabrieksband. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat minderwaardig zou zijn; alleen dat het vaak beneden hun capaciteiten is. Meestal kunnen ze ook niet de nodige discipline aan de dag leggen om zich elke ochtend uit bed te hijsen om op tijd op hun werk te raken. Als je ze daarentegen een opleiding kan bieden die hen wèl kan motiveren, is de strijd al half gewonnen.
Ja, kijk, nu hebben we het over jeugdige criminelen. Die hebben vaak nog geen opleiding afgerond en daar zou het inderdaad wel zinvol kunnen zijn om een opleiding te verzorgen. Maar de overgrote meerderheid van de criminelen is natuurlijk gewoon volwassen en heeft al een opleiding gehad. Het heeft echt geen zin een laaggeschoolde gevangene van in de dertig nog eens een andere opleiding aan te bieden. Je kunt immers moeilijk verlangen dat 'ie ineens een hoger niveau aankan. Het is wèl vaak een probleem om een fatsoenlijke baan te vinden. Help 'm dan daarmee. Als iemand bestaanszekerheid heeft, is er ook minder kans om te ontsporen.
Waarom zou iemand van in de dertig geen opleiding meer kunnen volgen? Misschien is hij op die leeftijd pas rijp genoeg om het belang van een degelijke opleiding in te zien.

Wat voor een baan heb je in gedachten? Denk je dat het zo eenvoudig is op de arbeidsmarkt? Het is al moeilijk genoeg voor mensen die geen gerechtelijk verleden hebben. Waarom zou het voor iemand die dat wèl heeft en die bovendien ook nog eens ongeschoold of laaggeschoold is gemakkelijker zijn? Het is ook niet de bedoeling om hun klaar te stomen voor een academische carrière hé. Gewoon een opleiding die hun kansen op de arbeidsmarkt verhoogt en die hen een toekomstperspectief biedt. Ik begrijp niet waarom je je daar uit alle macht tegen wil verzetten...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden