Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
ik onthoud van jouw en duncan hetvolgende.
teneinde het zg statuut van knelpuntberoep te kunnen krijgen van de staat worden belgische solicitanten aan de lopende band geweigerd. Verkrijgt men het zg statuut van knelpuntberoep dan heeft men een excuus verworven om goedkopere buitenlandse arbeidskrachten te mogen importeren.
Niet alle knelpuntberoepen zullen nepknelpuntberoepen zijn maar een aantal zijn dat wel degelijk wel.
Is dat ongeveer juist samengevat ?
|
Dit zou wel eens dichtbij de waarheid kunnen zitten, Kobaf.
Er zijn wel een aantal knelpuntberoepen. Vooral in de bouw. Maar die worden nu al opgevuld met illegalen.
Ook dakwerkers e.d. zijn moeilijk te vinden, omdat het gevaarlijk werk is en ook moeilijk genoeg. Ik heb jaren in een bedrijf gewerkt waar ze zink maatwerk maakten voor het plaatsen van dakkapellen en zo, dus ik weet dat het niet simpel moet zijn om die stukjes allemaal op de juiste manier aan elkaar te hangen.
Maar natuurlijk zal men een heleboel beroepen nu willen laten erkennen als knelpuntberoep om er goedkopere arbeidskrachten voor aan te werven.
De fout zit ook een stuk bij de VDAB. Men zou de opleidingen aantrekkelijker moeten maken (door te betalen bijvoorbeeld).
De fout zit ook voor een stuk bij de winstnemers zelf, die teveel en te hoge eisen stellen en dan maar zagen dat ze niemand vinden.
Ik wil niet zeggen dat Mambo er zo eentje is, verre van...ik weet immers na al die tijd nog niet in WELKE branche hij precies zit.